این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۶۷-۷۷
عنوان فارسی
بازتاب مفاهیم اخلاق جهانی در اهداف آموزش و پرورش ایران
چکیده فارسی مقاله
زمینه: همزیستی و بهزیستی در جهان امروز بیش از هر امری، نیازمند برخورداری از اخلاق جهانی است. از آنجایی که بهترین محمل برای آموزش، تمرین، ترویج و بهکارگیری اخلاق جهانی به منظور تربیت انسانهایی متخلق به این ویژگیها، نظام آموزش و پرورش میباشد، این تحقیق در پی آن است تا با مدنظر قراردادن مفاهیم اخلاق جهانی، در جستوجوی بازتاب آنها در اهداف آموزش و پرورش ایران باشد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن اهداف مصوب دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه آموزش و پرورش ایران است و از آنجایی که نمونه، برابر با جامعه آماری بوده، از روش سرشماری استفاده شده است. برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و اسنادی سود برده شده و ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست محقق ساخته مبتنی بر اهداف مصوب دورههای تحصیلی و مفاهیم اخلاق جهانی بوده است؛ همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که در مجموع سه دوره تحصیلی، مفهوم اخلاقی صلح مورد بیتوجهی کامل و مفاهیم اخلاقی شأن و منزلت، گشادهرویی، بردباری، اعتماد، دوستی و رفاقت مورد کمتوجهی فراوان قرار گرفتهاند و مفاهیم وفاداری، مسؤولیتپذیری، تعهد و وظیفهشناسی، احترام و ادب و نزاکت بیشترین میزان متوجه را به خود اختصاص دادهاند. همچنین بهترین محمل برای توجه به مفاهیم اخلاق جهانی در اهداف اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی کمترین توجه در اهداف فرهنگی هنری، علمی آموزشی و زیستی بوده است. نتیجه گیری: به منظور آمادهسازی فراگیران برای زیستن و تعامل در جهان امروز، شایسته است که اهداف آموزش و پرورش با توجه به مفاهیم اخلاق جهانی مغفول مورد بازبینی قرار گرفته و برای ترویج و تعمیق، این مفاهیم در کتب درسی ارائه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق جهانی، اهداف آموزش و پرورش، ایران.
عنوان انگلیسی
Reflection of Global Ethics Concepts in Iran's Education Purposes
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Coexistence and better life in the today's world than it needs to have the global ethics. Since educational system is the best place for education, exercise, promote and applying global ethics, this study is followed up with considering the global ethics concepts, seeking to reflect these concepts in Iran's education purposes. Methods: The study is done based on a descriptive method and statistical society is the approved aims of the courses in elementary, secondary and high school in Iran and Since the sample was equal to the statistical society, the census method has used.The data collection is done by reviewing the related literature and documentation and questions are made by researcher for collecting date that made based on the approved aims courses and global ethics; also the descriptive statistics were used for data analysis. Results: The research results show that generally, peace has been completely ignored and Dignity, Hospitability, Patience, Trust and Friendliness have been neglected and Understanding, Responsibility, Commitment, Loyalty, Dignity and Respect have been considered. Also the most attention to the ethical concepts is in the ethical, social, religious aims, and lowest in the art-cultural, science-education and biologically. Conclusion: In order to prepare learners to live and interact in today's world, is worthy that the education purposes with due attention to global ethics concepts - including neglected - been revised and to promote and deepen the concepts presented in the textbooks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education purposes, Global ethics, Iran.
نویسندگان مقاله
محمد آتشک |
محمد قهرمانی |
محمود ابوالقاسمی |
مقصود فراستخواه |
پریسا ماه زاده | mah zadeh
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-30&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450329.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات