این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۹-۱۷

عنوان فارسی بررسی و شناسایی نشانگرهای حرفه‌ای و اخلاقی در آموزش و تدریس از نقطه نظر دانشجویان کارشناسی ارشد: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه: وجود اخلاق در آموزش عالی باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش عالی کشور می‌شود براین‌اساس پژوهش پیشرو به بررسی ویژگیهای تدریس اخلاقی و حرفه­ای از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی می­پردازد.   روش‌کار: این پژوهش با استفاده از رویکردهای کیفی صورت گرفته است. برای به‌دست آوردن داده­ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. جامعه پژوهشی عبارت است از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران که از بین آنها 32 نفر از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شده‌اند. برای تحلیل اطلاعات به‌دست آمده از مصاحبه‌ها از روش تحلیل محتوای مصاحبه‌ها، کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی استفاده شده است.   یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده نشان داد که تدریس اخلاقی از دیدگاه دانشجویان دارای هشت مؤلفه اساسی می‌باشد که عبارت‌انداز: کارآمدی در آموزش، کارآمدی در ارائه محتوا، تعامل حرفه‌ای، توجه به رشد همه جانبه دانشجویان، احترام به همکاران، فضای بحثی مناسب در کلاس، احترام به کلاس و در نهایت ارزشیابی مناسب است.   نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست آمده در این پژوهش تا حدود زیادی با نتایج تحقیق مورای و همکاران وی در هفت مؤلفه هماهنگ است درحالی‌که در نتایج تحقیق ما مؤلفه احترام به مؤسسه و مؤلفه رازداری مشاهده نشد و مؤلفه‌ای به نام احترام به کلاس به نتایج کار به‌دست آمده توسط مورای اضافه گردید.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Recognizing professional and ethical indicators in
چکیده انگلیسی مقاله Background: The present study has considered the ethical characteristics of teaching from the perspectives of postgraduate students. Methods: The research has utilized a qualitative approach and has benefited semi-structured interview.  Population for the study included all postgraduate students studying at TMU in 2011. A number of 32 students were selected through snowball purposed sampling method for interview purpose. Content analysis was used to analyze data collected from interviews. Open coding as well as selective coding was used to categorize the data. Results: The results revealed that teaching under ethical principles should consider 8 components : efficiency in teaching methods, efficiency in providing subject matter, professional interaction, professional development of students, respect for colleagues, open discussions, respect for the classroom environment, adequate evaluation. Conclusion: He results of this research are more or less in harmony with that of Moray and his colleagues in terms of seven variables. However, in the present research, respect with the institution and secret keeping were not observed and respect with classroom was added to the previous research conducted by Moray.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا مطلبی فرد |


عبدالرحیم نوه ابراهیم |


فرشاد محسن زاده |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-70&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450342.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات