این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱۸-۳۱

عنوان فارسی شرافت علمی در نظام آموزش عالی: مقایسه تطبیقی دانشگاههای منتخب آمریکا، بریتانیا و ایران
چکیده فارسی مقاله زمینه:. بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان برای جلوگیری از عدم‌صداقت علمی قوانینی را وضع کرده‌اند. با این وجود، در نظام آموزش عالی ایران هنوز قوانین جامعی برای جلوگیری از عدم‌صداقت علمی تدوین نشده است. پژوهش حاضر به مقایسه‌ی اهداف و مصادیق قوانین شرافت‌ علمی دانشگاه‌های آمریکا، بریتانیا و ایران به‌منظور فراهم کردن زمینه‌ی لازم برای تدوین قوانین شرافت‌ علمی نظام آموزش عالی ایران انجام گرفته است.   روش‌کار: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی- تطبیقی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشگاه‌های آمریکا، بریتانیا و ایران بوده است. از هر کشور چهار دانشگاه با استفاده از نمونه‌گیری هدف‌دار به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های پژوهش بر اساس دو مؤلفه‌‌ی اصلی قوانین شرافت علمی (اهداف و مصادیق عدم‌صدافت علمی) مورد مقایسه قرار گرفت و تفاوت‌ها و تشابهات این مقوله‌ها در دانشگاه‌های مورد مطالعه مشخص شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از روش جرج بردی استفاده شده است.   یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد ترویج کمال دانشگاهی مهم‌ترین هدف وضع قوانین شرافت علمی می‌باشد. یافته‌ها همچنین نشان داد تقلب، دزدی ادبی، تبانی، جعل یا تحریف داده‌ها، واگذاری چندگانه و تسهیل در عدم صداقت علمی اصلی‌ترین مصادیق ذکر شده در قوانین شرافت علمی می‌باشند.   نتیجه‌گیری: اولین گام برای جلوگیری از عدم‌صداقت علمی و درونی کردن کمال و شرافت علمی در دانشگاه‌ها، تدوین قوانین و یا منشور شرافت علمی است. بنابراین دانشگاه‌های کشور لازم است قوانین و سیاست‌های مشخصی را برای نهادینه کردن کمال دانشگاهی و ارزش نهادن به‌آن و همچنین برای جلوگیری از رفتار عدم‌صداقت‌علمی تدوین کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Honor Codes in Higher Education Academic: A Comparative Study of Selected British, American and Iranian Universities
چکیده انگلیسی مقاله Background: Many reputable universities around the world have imposed laws to prevent academic dishonesty. However, in the higher education system of Iran has not yet developed a comprehensive legislation to prevent the lack of scientific integrity. This study compared the academic honor codes of selected American, British and Iranian universities to pave the way for preparing an honor code system for Iranian higher education system. Method: The research method was descriptive- comparative. The research population was all American, British and Iranian universities. Four universities were selected from each country as research sample. The data were compared based on two main components of academic honor codes (goals of academic honour codes and examples of academic dishonesty). The differences and similarities of two main categories were identified in the selected universities.The data were analyzed using George Bredy's method. Results: The results showed the main importance of the honor code legislations is the promotion of the scientific integrity. The results also showed cheating, plagiarism, collusion, forgery or falsification of data, multiple submission and facilitation of academic dishonesty are the main real instances of the rules of the honor codes. Conclusion: The first step for preventing academic dishonesty and internalizing academic integrity in universities, we should develop an academic hounr code system. Therefore, Iranian universities should have specific laws and policies to institutionalize academic integrity, to value it in academic society and also to prevent the behavior of academic dishonesty.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد صادق امیری | mohammad sadegh


احمد خامسان |


محسن آیتی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-71&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450343.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات