این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۵۴-۶۳
عنوان فارسی
رعایت اخلاق در فروش و تأثیر آن بر کیفیت رابطه مشتری با سازمان (مورد مطالعه: یکی از شرکتهای فعال در زمینه پوشاک مردانه در شهرستان تهران)
چکیده فارسی مقاله
زمینه: کارکنان بخش فروش بنگاههای تجاری نقش اصلی را در فروش و سودآوری بنگاه برعهده دارند و به همین دلیل فشار فراوانی برای بهبود عملکرد بر این دسته از کارکنان وارد است. در بعضی مواقع این فشارها موجب بهکارگیری روشهای نادرست و غیراخلاقی برای فروش بیشتر از جانب کارکنان میشود. این عمل نه تنها از لحاظ انسانی و اخلاقی ناپسند میباشد بلکه از دید سازمان نیز باید در نظر داشت که فروشندگان در واقع نمایندگان بنگاه محسوب میشوند و بیشترین تماس را با مشتری دارند. تصویر ذهنی مشتری از بنگاه میتواند متأثر از رفتار کارکنان آن باشد. در نتیجه تمایل مشتری برای حفظ یا قطع رابطه با سازمان متأثر از چگونگی تعامل کارکنان با مشتری خواهد بود. با توجه به اهمیت این مسئله، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ادارک مشتری از رعایت اخلاق در فروش بر اعتماد، تعهد، رضایت و وفاداری مشتری به شرکت میباشد. روشکار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان یک شرکت فعال در بخش پوشاک مردانه میباشند. اندازه نمونه براساس یک مطالعه مقدماتی190 نفر تخمین زده شده است. یافتهها: رعایت موازین اخلاقی در فروش تأثیر مثبت و معناداری بر چهار متغیر مستقل اعتماد، تعهد، رضایت و وفاداری مشتری به بنگاه داشته است. همچنین شاخصهای برازش حاکی از آن میباشد که داده بهخوبی با الگوی برازش داشتهاند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان اذعان داشت که شرکتها برای ایجاد رابطه مثبت و بلندمدت با مشتری ناگزیر به رعایت مسائل اخلاقی در مبادلات خود با مشتری میباشند. همچنین رعایت اخلاق از سوی کارکنان فروش سازمان میتواند تأثیر مهمی بر ادارک مشتری نسبت به اخلاقی بودن فعالیت بنگاه و کیفیت رابطه مشتری با بنگاه داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Ethic in Sale and its Effect on Quality of Customer-Organization Relationship (One of the Men's Clothing Company in Tehran City as a Case Study)
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Sales employees of companies undertake the major responsibility for company's sales and profitability. As a result, they are under pressure to promote their performance which, in some cases, causes to resort to some improper and unethical methods for more sales. Even though this behavior is morally unacceptable; from organizational perspective, salespersons are in fact the company's representatives which having the most contact with customers. The customer's perceived image of the company, and thereafter their tendency to maintain or stop the relation with company will be formed depending on how the salespersons interact with customers. Methods: This study is a descriptive study was conducted through a survey. The statistical population of the study is customers of a selected men's clothing company. The sample size estimated to be 190. Results: The ethical sales have a significant and positive influence on the four independent variables of study namely: trust, commitment, satisfaction and customer loyalty. The fitting indicators suggest that data have been fitted well with the model. Conclusion: According to the research findings it can be claimed that in order to generate a quality and long-term relationships with customers, companies compelled to observe the ethical issues in their transaction with customers. Also, the findings indicate that ethical sale have significant impact on customer perception towards company's business and also on quality of organization relationship with customer
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجتنی براری | مجتنی
بهرام رنجبریان |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-74&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450346.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات