این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۶۴-۷۵
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر بر نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت
چکیده فارسی مقاله
زمینه: این پژوهش با بررسی ادبیات مربوط به نگرش اخلاقی به کسبوکار و همچنین عوامل مؤثر بر آن، به شناسایی عوامل مؤثر بر نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت میپردازد. روشکار: با توجه به ماهیت پژوهش، روش تحقیق حاضر توصیفی و از بعد نحوه گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده، بدین منظور نمونهای شامل 320 نفر از جامعه محدود دانشجویان چهار دانشکده مدیریت استان تهران، مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS و لیزرل استفاده و از طریق آزمونهایی چون مقایسه میانگینها (T) و آزمون تحلیل واریانس و رگرسیون خطی و تحلیل معادلات ساختاری به تحلیل دادهها پرداخته شده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد جنسیت و محل رشد افراد ( شهر یا روستا) بر نگرش اخلاقی ایشان به کسبوکار تأثیری ندارد، درحالیکه نگرش مذهبی، سن و سطح تحصیلات (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) و همچنین تجربهکاری پیشین بر نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت مؤثر است. نتیجهگیری: این تحقیق فهم و شناخت مؤثری از نحوه نگرش اخلاقی دانشجویان مدیریت ایران و عوامل مؤثر بر این نحوه نگرش را فراهم ساخته است. میتوان اشاره نمود که متغیرهای مؤثر شناخته شده چون تجربهکاری، نگرش مذهبی، سن و سطح تحصیلات از جمله موارد تحت کنترل برنامهریزان کسبوکار کشور می باشد، تا بتوان بدین طریق آیندهای اخلاقیتر را در فضای کسبوکار کشور فراهم نمود
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، سن، مذهب، جنسیت، کسبوکار و تحصیلات
عنوان انگلیسی
Affecting Factors on Ethical Attitudes of Business Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: This research aims to define the affecting factors on ethical attitudes to business through reviewing the literature and survey it within business students in Iran. Methods: This is a survey research, which used questionnaire as a tool for information gathering within 4 business schools in Tehran, and a sample of 320 business students. The gathered data are analyzed by using SPSS and Lisrel software. Results are prepared by deploying some statistical tests like t-test and ANOVA and Structural Equation Modeling. Resutls: Findings depicted that sex and place of living (birth and growth) do not have any effect on the ethical attitudes of students to business but age, education and work experience effects, are significant. Conclusion: This paper tries to introduce the ethical attitude to business and it's affecting factors as well, which help us to manage it better as one of the most important issues in the ethical research fields. Then ATBEQ is proposed as a model of measuring ethical attitudes to business and modified through CFA in order to be customized to this research context.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Age, Business, Education, Ethics, Gender and Religion.
نویسندگان مقاله
طهمورث حسنقلی پور |
محمود دهقان نیری | dehghan nayeri
سید مهمدی میر مهدی | seyed mehdi
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-75&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450347.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات