این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۴-۲۱
عنوان فارسی
روابط ساده و ترکیبی مؤلفههای معنویت با وفاداری در محیط کار
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اخلاق و معنویت از زمره موضوعات پژوهشی بسیار مهم برای محیطهای کار محسوب میشوند، چرا که این پدیدهها، از عوامل اصلی اثرگذار بر رفتارهای انسان محسوب میگردد. بر همین اساس، هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه معنویت با وفاداری افراد در محیط کار در نظر گرفته شد. روشکار: پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی است که جامعه آماری آن را کارکنان ادارات و سازمانهای یکی از وزارتخانهها در شهر اصفهان در بهار 1388 تشکیل دادند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه 58 سؤالی معنویت با یازده خرده مقیاس و وفادای با 7 سؤال بوده است. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تمامی یازده خرده مقیاس معنویت با وفاداری دارای رابطه معنادار هستند، ولی رابطه غفلت از تعالی و رشد و موانع معنویت با وفاداری منفی و معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز حاکی از آن بود که در گام اول ارزشهای معنوی و مذهبی با توان تبیین واریانس 29 درصد، در گام دوم ارزشهای معنوی و مذهبی همراه با مسؤولیت در رشد شخصی با توان تبیین واریانس 2/36 درصدی و در گام سوم ارزشهای معنوی و مذهبی، مسؤولیت در رشد شخصی و ارزشهای مثبت واحد کاری با توان تبیین واریانس 6/40 درصدی با وفاداری دارای رابطه چندگانه معنادار هستند. نتیجهگیری: شواهد بهدست آمده در این پژوهش حاکی از آن است که ارزشهای معنوی و مذهبی، مسؤولیت در رشد شخصی و ارزشهای مثبت واحد کاری به ترتیب مهمترین ابعاد معنویت مؤثر بر وفاداری هستند. به این جهت لازم است این ابعاد برای افزایش سطح وفاداری کارکنان مورد تقویت قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معنویت، وفاداری در محیط کار
عنوان انگلیسی
Simple and Integrative Relationship Between Spirituality Components with Loyalty at Work
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Ethic and spirituality are the important research topics for workplaces. These phenomena are the effective principle factors for human behaviors. For this, the main purpose of this research was the study of the relationship between spirituality with individuals' loyalty in workplace. Methods: Research is a correlational study and statistical population were the personnel of the administrations and organizations which related to a ministry in spring of 2000. Among them, 300 personnel were selected with the use of simple random sampling. Research instruments were: the spirituality questionnaire with 58 items and eleven subscales and loyalty with 7 items. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and stepwise regression analysis. Results: Results reveals that, eleven subscales of spirituality have significant relations with loyalty. But there are negative significant relations between neglection from development and elevation and blocks of spirituality with loyalty. The results of stepwise regression showed that there are significant relations between loyalty with religious and spiritual values with 29 percent variance explained of loyalty in first step, religious and spiritual values along with responsibility for personal development with 36.2 percent variance explained of loyalty in second step, religious and spiritual values, responsibility in personal development and positive work unit values with 40.6 percent variance explained of loyalty in third step respectively. Conclusion: The evidences of this research showed that, the most effective and important dimensions of spirituality for loyalty are the religious and spiritual values, responsibility in personal development and positive work unit values respectively. Therefore the above dimensions should be reinforced for increasing loyalty.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Spirituality, Loyalty workplace.
نویسندگان مقاله
محمد علی نادی | mohammad ali
محسن گل پرور |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450361.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات