این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۱

عنوان فارسی نقش اخلاق کاری در ارتقای رفتار شهروندی سازمانی
چکیده فارسی مقاله ‌زمینه: هر چند مفهوم رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یکی از مباحث جدید در رفتار سازمانی، با نگرش به بهبود کارآمدی کلی سازمان، رفتاری را در برمی‌گیرد که می‌تواند اخلاقی و یا غیر‌اخلاقی باشد، اما با نگاه به شاخصهای مطرح در این مفهوم، نمی‌توان تاثیر مثبت اخلاق بر روی آن را نادیده گرفت. بدین لحاظ، هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و اخلاق کاری است.   روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد پیمایشی بوده و ابزار مورد استفاده در آن برای جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه می‌باشد. جامعه تحقیق، کلیه کارکنان دانشگاه یزد در 1388 هستند که از بین آنها 102 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند.   یافته‫ها: نتایج تحقیق منجر به تشخیص سه بعد مجزا در سازه رفتار شهروندی و 8 بعد در سازه اخلاق کاری گردید. همچنین یافته‫های حاصل از به کارگیری الگوی رگرسیون نشان داد که عامل قانونگرایی اخلاق کاری به بهترین وجه می تواند رفتار شهروندی کارکنان سازمان را توجیه نماید.   نتیجه‫ گیری: یافته‌های این تحقیق می‌تواند به بهترین وجه در خصوص ارتقای مشخصه‌های رفتار شهروندی با استفاده از تقویت اخلاق مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور لازم است فرایند ویژه‌ای برای لحاظ نمودن اخلاقگرایی در نظام استخدام مد نظر قرار گرفته و متقاضیان از حیث اخلاقمند بودن نیز در کنار سایر شرایط عمومی و اختصاصی بررسی شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق کاری، رفتار شهروندی سازمانی، قانونگرایی

عنوان انگلیسی The Effects of Work Ethics on Enhancement of Organizational Citizenship Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Background: Although citizenship behavior as a new topic in organizational behavior, contains behaviors that are or are not moral, but it`s scales may show that morality influence citizenship behavior. Then this research aim survey of the relationship between citizenship behavior and work morality. Methods: This research is an applied research. It's approach was survey and it's data gathering tool is interview and questionnaire. Research population encompasses Yazd university employees in 1388. Sample size is 102 selected randomly. Results: Results show three dimensions for citizenship behavior and eight dimensions for work morality. Regression model indicate that law orientation was the most important dimension of work morality that influence on citizenship behavior. Conclusion: The research results could be used in planning for citizenship behavior specifications in organization through morality reinforcement. To this, There should be some filters based on morality in recruitment.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن طاهری دمنه | taheri demneh


سید محمود زنجیرچی | seyed mahmoud


مجید نجاتیان قاسمیه | nedjatiyan ghasemiyeh



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-55&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450363.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات