این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۵۲-۶۴
عنوان فارسی
اخلاق در پژوهشهای آموزشی و مؤلفههای آن
چکیده فارسی مقاله
زمینه: پژوهش آموزشی بهعنوان یکی از گستردهترین حوزههای پژوهشی در علوم انسانی، رسالت دشوار و حساس هدایت آموزش و پرورش را برعهده دارد. رسالتی که بیش از هر چیز با اصول و مبانی اخلاقی مرتبط است. پژوهش آموزشی با رعایت موازین اخلاقی، صلاحیت لازم را برای انجام رسالت خود کسب میکند. روش کار: این مقاله بهصورت توصیفی- تحلیلی و با مرور و ترکیب سوابق موجود، نمایی از چارچوبهای اخلاقی در حوزه تحقیقات آموزشی ارائه میکند. یافتهها: تعمیم موازین اخلاقی علوم در حوزه تحقیقات آموزشی، سه حوزه اساسی از تدابیر اخلاقی مورد نیاز را همراه با اصول خود، فراروری پژوهشگران این عرصه قرار میدهد. الف) اصول ناظر بر حفظ شأن و منزلت انسان در عرصه تعلیم و تربیت ب) اصول ناظر بر حفظ شأن و منزلت پژوهش در عرصه تعلیم و تربیت پ) اصول ناظر بر حفظ حقوق حامیان ،سیاستگذاران و دیگر کاربران پژوهش. نتیجهگیری: پژوهش آموزشی بهواسطه بستر خود – آموزش و پرورش - نقش برجستهای در توسعه اخلاق و سلامت در جامعه برعهده دارد و بنابراین باید پیشتر، خود، از موازین سلامت و اخلاق بهرهمند باشد. این مقاله کوشیده است تا با طرح ضرورت توجه به اخلاق و ارزشمداری در حوزه پژوهشهای آموزشی، چارچوبی برای تدوین منشور اخلاق در حوزه پژوهشهای آموزشی ارائه نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Ethics in educational research
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Research in education is one of the most expansive areas of research and has the difficult and sensitive mission of guiding educational practice. As such, it is based on certain ethical principles that must be followed in order for the findings acquire legitimacy. However if these principles are not known or not explained, their use can certainly be in doubt. Methods: the research method is descriptive, Documentation and analytic; with reference to well-known authoritative sources to define ethics codes in educational research. Conclusion: The purpose of this paper is to clarify some of these principles in order to pave the way for their usage in Iranian educational research. Such principles are related to three inter-related sets of values: human values, educational values, and individual values. Educational researchers play an important role in advocating these values as they are educators as well researchers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا ساکی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-57&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450365.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات