این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۸۵-۹۴
عنوان فارسی
برداشتهای اخلاق حرفهای مدیران درکسب وکارهای کوچک و متوسط
چکیده فارسی مقاله
زمینه: دردنیای پیچیده امروز که سرعت پیشرفت ابداعات و نظریه پردازیهای بشر بسیار زیاد است و هرروزه سبکها، روشها و فنون فراوانی در هر عرصه علمی نمایان میگرد، مهمترین و پررنگترین عاملی که باعث حفظ کیان وکرامت این رویهها میگردد حفظ اصول و چارچوبهای اخلاقی و انسانی است که باعث بقا وتبیین علوم و نظریههای مختلف است. درهمین راستا، هدف این پژوهش بررسی ادراکات اخلاق حرفهای مدیران در کسب وکارهای کوچک ومتوسط در نظر گرفته شده است. روش کار: این پژوهش با استفاده از دو روش کتابخانهای جهت جمعآوری پیشینه تحقیق و پرسشنامه به مرحله اجرا درآمده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران کسب وکارهای کوچک و متوسط در شهرک صنعتی شمس آباد تهران تشکیل دادند، که تعداد آنها 150 نفر تعیین گردید که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، این نمونه گیری صورت پذیرفت. پرسشنامه مورد استفاده یک پرسشنامه معیارین با حدود بیست سوال درمورد متغیرهای تحقیق است. همچنین دادههای حاصل از پرسشنامه پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از میان فرضیههای مورد سنجش در این تحقیق جز یک فرضیه که تفاوت معناداری را بین ادراکات اخلاقی حرفهای مدیران در گروههای سنی بهدست داد؛ بقیه فرضیات یعنی تفاوت ادراکات اخلاقی حرفهای مدیران با سطح تحصیلات، تعدادکارکنان، سابقهکاری مدیران، سطوح مدیریت و نوع فعالیت کسب وکار موردتایید قرار نگرفت. نتیجهگیری: در پایان با بهرهگیری از سنجش فرضیات حاصل و تطابق با منشورهای سازمانهای مشابه ونظریات موجود دراین زمینه، پیشنهادهایی برای بهبود این شرایط با بهرهگیری از نظر متخصصان و مدیران بیان گردید. به این امید که این تحقیق ونتایج حاصل ازآن موجب ارتقاء سطح ادراکات ورعایت اصول اخلاقیات درسازمانهای ایران باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Managers ` Perceptions From Professional Ethics in Small and Medium Size Businesses
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In the very complicated word in which the development of inventions and creation of new theories, technics and strategies in the field of science are happening very fast, the most important factor for maintenance of sciences and different theories is to follow the ethics and humanity principles. The purpose of this study was to evaluate the ethic perceptions of managers , their perceptions and knowledage about ethics principles and examination of relationship between some variables including age , managmenet class (tier) , the number of staff , degree of education , experience , kind of industry and activity with ethics perceptions are the purposes of this research. Methods: The subjects are chosen by the method of "Cluster Sampling ". For coducting the research statistics, the 16th version of SPSS software, "ANOVA" statistical methode, "Kruskal- wallise Test"and "Discriptive statistics" were used. Conclusion: The resuls indicate that Just one of the research hypothesis is acceptable. There was just a correlation between managers` perceptions from prefessional ethic and age. The other hypothesis such as the correlation between the managers` perceptions from professional ethics and education degree, the number of staff, managers` experinces, managers class and kind of activity or business were not significant. Managers`lack of knowledage about profession and ethics principles was known to be the reason.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Small and Medium, Sized Business Profession Ethics
نویسندگان مقاله
علیرضا امیرکبیری |
سهیلا داروییان |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-51&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450374.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات