این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۲۵-۴۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش سبک‌های اسنادی خوش‌بینانه برکاهش آمادگی اعتیاد و تغییر سبک‌اسنادی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سبک‌اسنادی خوش‌بینانه برکاهش آمادگی اعتیاد و تغییر سبک‌اسناد در دانش‌آموزان دختر انجام شد. روش: مطالعه حاضر پژوهشی شبه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. تعداد 40 نفر از دانش‌آموزان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی از جامعه آماری دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های پاکدشت انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آموزش سبک‌های اسنادی خوش‌بینانه طی 9 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. از پرسش­نامه سبک اسناد و مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد جهت جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش سبک‌‌های اسنادی خوش‌بینانه منجر به کاهش معنادار آمادگی اعتیاد شد. همچنین آموزش سبک‌های اسنادی خوش‌بینانه منجر به تغییر سبک اسنادی بدبینانه دانش‌آموزان به خوش‌بینانه شد. نتیجه‌گیری: آموزش سبک اسنادی خوش‌بینانه می‌تواند نقش مؤثری را در پیشگیری از اعتیاد ایفا  کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌ اسناد، خوش‌بینی، آمادگی اعتیاد

عنوان انگلیسی On the Effectiveness of Training Optimistic Attributional Styles in Reducing Addiction Potential and Change into Students' Attributional Styles
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to investigate the effectiveness of optimistic attributional styles in reducing addiction potential and change into attributional styles in female students. Method:  A quasi-experimental study with pretest-posttest control group research design was used in this study. The number of 40 students was selected by random cluster sampling from the statistical population of female students in Pakdasht high schools. Then, they were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group received nine training sessions of optimistic attributional styles. Attributional Style Questionnaire and Iranian Scale of Addiction Potential were used for data collection purposes. Results: The results showed that the training of optimistic attributional styles leads to the significant reduction of addiction potential. In addition, this will converts pessimistic attributional styles to optimistic attributional styles among students. Conclusion: Training optimistic attributional styles can play an important role in the prevention of addiction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله attributional styles, optimism, addiction potential

نویسندگان مقاله سیمین حسینیان | simin hosseinian


رویا رسولی | roya rasooli


معصومه صادقیان | masoome sadeghian



نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-799-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-450467.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات