این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۵۵-۷۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت های مقابله شناختی رفتاری و برنامه پیشگیری از عود مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود انگیزش درمان افراد وابسته به مواد
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های مقابله شناختی رفتاری و برنامه پیشگیری از عود مبتنی بر ذهن ­آگاهی بر بهبود انگیزش درمان افراد وابسته به مواد انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی و طرح آن پیش­ آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل بود. افراد دارای وابستگی به مواد که در نیمه اول سال 1394 به مراکز ترک اعتیاد شهر اردبیل مراجعه کردند، جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 60 نفر از این افراد به روش نمونه­ گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شده و در این پژوهش شرکت کردند. در مرحله بعد اعضای نمونه در سه گروه مهارت­های مقابله­ای شناختی رفتاری (20=n)، گروه پیشگیری از عود مبتنی بر ذهن­ آگاهی (20=n) و گروه کنترل (20=n) به تصادف جایگزین شدند. سپس مقیاس مراحل آمادگی برای تغییر و اشتیاق درمان به عنوان پیش ­آزمون در هر سه گروه اجرا شد. در مرحله بعد، مداخلات درمانی روی گروه­های آزمایشی اجرا و در نهایت هر سه گروه به مقیاس فوق به عنوان پس­ آزمون پاسخ دادند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پس ­آزمون سه گروه در متغیرهای بازشناسی و گام­بردای تفاوت وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که در افزایش بازشناسی دو روش درمان به یک اندازه مؤثر بوده­اند ولی در گام­برداری درمان پیشگیری از عود مبتنی بر ذهن­ آگاهی مؤثرتر بوده است. نتیجه ­گیری: نتایج این مطالعه لزوم بکار­گیری روش ­های آموزش مهارت­های مقابله­ای شناختی رفتاری و برنامه پیشگیری از عود مبتنی بر ذهن ­آگاهی را به عنوان روش­های مکمل درمان دارویی در افراد تحت درمان وابستگی به مواد پیشنهاد می­ کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Coping Skills Training and Mindfulness-Based Relapse Prevention Program in the Improvement of Treatment Motivation in Drug Dependent Individuals
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to determine the effectiveness of cognitive-behavioral coping skills training and mindfulness-based relapse prevention program in the improvement of treatment motivation among drug dependent individuals. Method: An experimental research design along with pretest-posttest control group was used in this study. The drug dependent individuals who referred to drug addiction centers in Ardabil in the first half of 2015 constituted the statistical population of this study. from among this population, the number of 60 subjects was selected via ransom cluster sampling method and participated in this study. In the next stage, the sample units were palced into three groups, namely cognitive-behavioral coping skills (n = 20), mindfulness-based relapse prevention (n = 20), and control group (n = 20). Then, Stages of Change Readiness and Treatment Eagerness Scale (SOCRATES) was administered to the tehree groups as the pre-test. Thaerafter, therapeutic interventions were performed on the experimental groups and, eventually, all the three groups responded to this questionnaire as the post-test. Results: The results showed that there is a difference between the three groups in the post-test mean scores of Taking Steps, Recognition. The results Bonferroni post-hoc test showed that both treatment methods were equally effective in the increase of Recognition; however, mindfulness-based relapse prevention program was more effective in improving Taking Steps. Conclusion: The results of this study emphasize the need for using training methods of cognitive-behavioral coping skills and mindfulness-basrelapse prevention program as complementary methods to medical treatment in drug dependent patients under treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد بشرپور | sajjad basharpoor
university of mohaghegh ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1055-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-450469.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات