این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۸۷-۱۰۲
عنوان فارسی
مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان: نقش مستقیم و غیرمستقیم عوامل فردی، روان شناختی، خانوادگی و اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی مدل مفهومی مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر سوءمصرف مواد و ارایه یک مدل جامع برای پیشبینی و تبیین رفتار مصرف مواد طراحی شده است. روش: به همین منظور 413 دانشآموز مقطع متوسطه (199 پسر و 214 دختر) شهر کرمان که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و با استفاده از دو پرسشنامهی رفتارهای پرخطر و پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظتکننده مواد مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری عوامل خانوادگی، اجتماعی و مدرسهای به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق مهارتهای خودکنترلی و مهارتهای اجتماعی (مهارتهای فردی و اجتماعی) مصرف مواد را پیشبینی میکنند. همچنین عزتنفس و نگرش به مواد که در حیطه عوامل فردی مورد بررسی قرار گرفتند و متأثر از پیوند عاطفی نوجوان با خانواده و مدرسه بودند، بطور مستقیم با مصرف مواد رابطه ندارند، بلکه به طور غیرمستقیم از طریق مهارتهای خودکنترلی و مهارتهای اجتماعی بر مصرف مواد تاثیر میگذارند. نتیجه گیری: مدل ارزیابی شده از برازندگی قابل قبولی برخوردار است و گامی مهمی در جهت شناخت حیطههای مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و مدرسهای مرتبط با مصرف مواد در نوجوان در معرض خطر و همچنین به عنوان الگویی مناسب برای طراحی و تدوین برنامههای جامع برای پیشگیری از انواع رفتارهای پرخطر بسیار مفید میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مصرف مواد، نوجوانان در معرض خطر، عوامل فردی اجتماعی
عنوان انگلیسی
Structural Model of substance Abuse in Adolescents: Direct and Indirect Roles of Individual, Psychological, Family, and Social Factors
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The present study was conducted to evaluate the conceptual model of substance abuse among the adolescents at risk of substance abuse and to provide a comprehensive model to predict and explain the behavior of substance abuse. Method: A sample of 413 high school students (199 boys and 214 girls) was selected using multi-stage cluster sampling. The sample units studied in Kerman in the academic year of 2015-2016. They were evaluated through "Risky Behavior Questionnaire" and "Risk and Protective Factors Questionnaire". Results: The results of structural equation modeling predicted the familial, social, and school factors directly and indirectly via self-control skills and social skills (personal and social skills) regarding substance use. In addition, self-esteem and attitude to drugs were influenced by adolescents' emotional bond with family and school. These variables were evaluated within the realm of individual factors and the results indicated that they have no direct relationship with drug use. However, they indirectly influence drug use through self-control skills and social skills. Conclusion: The evaluated model enjoys an acceptable fitness and is an important step in learning about different aspects of individual, family, community, and school domains related to substance use in the adolescents at risk of drug use. Furthermore, this model is very useful as an ideal model for the design and development of comprehensive programs towards the prevention of risky behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا قنبری زرندی | zahra ghanbari zarandi
payame noor university
دانشگاه پیام نور
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
شهرام محمدخانی | shahram mohammadkhani
kharazmi university, tehran, iran
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
محسن هاشمی نسب | mohsen hasheminasab
university of tabriz, tabriz, iran
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1322-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-450471.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات