این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۱۰۳-۱۱۷
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه درسی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری بر افزایش میزان خودکارآمدی و تاب آوری بیماران تحت درمان نگهدارنده متادون
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه درسی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری بر افزایش خودکارآمدی و تابآوری در بیماران تحت درمان متادون صورت گرفته است. روش: به این منظور، 60 نفر از بیماران تحت درمان متادون که در دو مرکز ترک اعتیاد خصوصی شهرستان زیرکوه و مرکز گذری کاهش آسیب توکل زیرکوه پرونده داشتند با استفاده از نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی (30 نفر) و کنترل (30نفره) بررسی شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت درمان شناختی-رفتاری به سبک کارول قرار گرفتند و گروه کنترل فقط داروی متادون دریافتکردند. پرسشنامه های خودکارآمدی و تابآوری در هر دو گروه قبل و بعد از درمان مورد استفاده قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد درمان شناختی-رفتاری بر خودکارآمدی بیماران تحت درمان متادون تاثیر مثبت داشته است (05/0 >p). همچنین نتایج نشان داد درمان شناختی-رفتاری بر تابآوری تاثیر معنادار نداشته است. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق تلویحات کاربردی و بالینی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
On the Effectiveness of Curriculums based on Cognitive-Behavioral Therapy in the Increase of Self-Efficacy and Resilience among the Addicts under Methadone Maintenance Treatment
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The present study aimed to investigate the effectiveness of curriculums based on cognitive-behavioral therapy in the increase of self-efficacy and resilience among the addicts under methadone maintenance treatment. Method: For this purpose, 60 patients under methadone treatment whose records were available at the private addiction treatment center, named Zirkouh city and Zirkouh Tavakol addiction treatment center were selected using random sampling. Then, they were assigned to two groups, i.e. experimental group (30 patients) and control group (30 patients). The experimental group received 12 sessions of Carol's cognitive-behavioral therapy while the control group only received methadone. Self-efficacy and resilience scales were administered to both groups before and after the treatment. Results: The results showed that cognitive-behavioral therapy had a positive effect on self-efficacy in patients under methadone treatment (P < .05). In addition, the results showed that cognitive-behavioral therapy had no significant effect on resiliency. Conclusion: The results of this research has clinical and applied implications.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد اکبری بورنگ | mohammad akbaribooreng
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بیرجند
محمد حسن دلاکه | mohammadhasan dalakeh
رضا صابری | reza saberi
بهمن یاسبلاغی | bahman yasbelaghi
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-645-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-450472.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات