این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
اقتصاد فضا و توسعه روستایی
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱-۲۸
عنوان فارسی
تحلیل و تبیین عوامل موثر در شبکه فضایی بازاریابی شیر در نواحی روستایی( مطالعه موردی: روستاهای شهرستان خدابنده ـ استان زنجان)
چکیده فارسی مقاله
بازاریابی محصولات کشاورزی یکی از اساسیترین و مهمترین شاخصهای توسعه اقتصاد فضاهای روستایی محسوب میگردد. در این راستا، شناسایی فاکتورها و مولفه های تاثیرگذار بر فرآیند بازاریابی این محصولات به ویژه در محصولات فسادپذیری نظیر محصولات دامی و تولیدات لبنی می تواند در هدایت و تسهیل فرآیند بازاریابی و کاهش مشکلات و مسائل موجود در این عرصه به ویژه در اجتماعات محلی بسیار راهگشا باشد. شناسایی و تعدیل توزیع فضایی شاخصهای موثر در فرایند بازاریابی محصولی نظیر شیر با در نظر گرفتن تمامی محدودیتهای زمانی و زیستی این محصول، در سطح تولیدکنندگان خرد(سنتی و نیمه مدرن)؛ از مرحله تولید تا عرضه به مصرفکنندگان مختلف، و برنامهریزی برای سازماندهی به توزیع عناصر تعیین کننده در عرصه بازاریابی و بازاررسانی، با بهینهسازی کاربرد منابع، جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان، و همچنین کاهش مسیرهای بازار از طریق کاهش تاثیر واسطهگران، افزایش منافع و رشد اقتصادی تولیدکنندگان روستایی را در پی خواهد داشت. بر این اساس شناخت دقیق عوامل شکل دهنده و تسهیل کننده شبکه فضایی بازاریابی محصول شیر و تغییرات فضایی اشکال بازاریابی در مناطق روستایی با تاکید بر عوامل جغرافیایی به عنوان یکی از هدف اساسی در سطوح مختلف تصمیم گیری و مدیریت و برنامه ریزی اقتصاد روستایی کشور مطرح است. بر این اساس سوال اساسی مقاله شناخت عوامل موثر و تبیین کننده شبکه فضایی بازاریابی و تحلیل تغییرات فضایی فرآیند بازاریابی محصول شیر تحت تاثیر این عوامل در مناطق روستایی با پتانسیل اقتصاد دامداری و تولید شیر در شهرستان خدابنده استان زنجان می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش شناسی توصیفی و تحلیلی با بکارگیری داده های پرسشنامه ای، نظرات خبرگان، آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که از بین عوامل سه گانه شناسایی شده در شبکه فضایی بازاریابی شیر، مهمترین عامل از نظر سطوح مختلف تحلیل، عامل عملکردی- رفتاری یا توزیع فضایی عناصر بازاریابی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Analysis and Explanation of the Influential Factors Regarding Milk Marketing Network in Rural Areas Case Study: Khodabandeh Villages, Zanjan Province
چکیده انگلیسی مقاله
Marketing of agricultural products is being considered as one of the most fundamental and important measures for development in rural environments. As such, the identification of responsible factors for marketing of perishable products namely dairy products could facilitate marketing process and as a result diminish the associated problems in local communities. The identification of responsible and influential measures as well as the adjustment of their spatial distribution ,taking into account the temporal constraints and the nature of the products at different stages with regard to both traditional and semi modern producers is a very determinant action . This in turn is associated with time-costs losses issue, cutting the hands of the mediators, decrease in shipping costs in relation to distance decay function, increase in profits and enhancement of economic growth in rural areas. Therefore, the exact determination of responsible factors for facilitating dairy marketing networks as well as their spatial distribution in rural area is a prime objective of rural economic planning at different decision level. This study aims to identify the major responsible factors regarding dairy marketing networks with particular emphasis on geographic factors in Khodabandeh, Zanjan. This study is based on analyticaldescriptive method. It further supports the application of filling questionnaires by experts and analysis of variance. This study suggests that taking into account level of the analysis, functional-behavioral factor would consider as the most prominent factor regarding the dairy marketing network and its corresponding spatial distribution.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا رضوانی | mohamadreza rezvani
prof. in geography, geography faculty, tehran university
استاد و عضو قطب برنامه ریزی روستایی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
طاهره صادقلو | tahereh sadeghloo
membership of scientific concil of geography, ferdosi university of mashhad
عضو هیات علمی گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
حسنعلی فرجی سبکبار | hasanali farajisabokbar
associate prof. in geography, geography faculty, tehran university
دانشیار و عضو قطب برنامه ریزی روستایی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
عبدالرضا رکن الدین افتخاری | abdorreza eftekhri
associate prof. in geography, geography faculty, moddares university
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و عضو قطب برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://serd.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-8&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/594/article-594-450508.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات