این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۹، شماره ۲۷، صفحات ۶-۰
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی ساختار و ترکیب بندی در نگارگری مکتب تبریزدوم و مکتب عثمانی (مطالعه موردی شاهنامه شاه طهماسب و سلیمان نامه)
چکیده فارسی مقاله
در پی امتناع ورزیدن دربار صفوی از حمایت هنرمندان، شاهد مهاجرت بسیاری از آنان به دیگر ممالک بودهایم. حضور برخی از هنرمندان ایرانی در دربار عثمانی سبب انتقال بسیاری از دستاوردهای زیبایی شناختی مکتب تبریز در آن دولت شد. از این رو، در این پژوهش تلاش گردیده است بر مبنای روش تطبیقی _تحلیلی، میزان تاثیرپذیری مکتب عثمانی از مکتب تبریز و بررسی وجوه تشابه و افتراق آن دو بر اساس ابعاد گرافیکی موجود در نگارههای دو مکتب با تکیه بر آثار شاهنامه شاه طهماسب و سلیماننامه مورد مطالعه موردی و تحلیل قرار گیرد. نتایج حاکی از آن است که در نیمه نخست قرن دهم هجری، فعالیت هنرمندان مهاجر ایرانی درکارگاههای توپقاپی، تاثیرات قابل ملاحظهای را از دستاوردهای هنر ایران بر نگارگری عثمانی برجای گذاشته و هنرمندان این مکتب توانستند با اقتباس از هنر ارزنده پارسی و تلفیق آن با هنر بومی خود به شیوه ارزندهای از سبک ملی دست یابند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Following the Safavid court's rejection to support Iranian artists in Shah Tahmasp government, we have witnessed their immigration to neighbors and other countries (Such as India and Turkey). The presence of some of these artists in Ottoman court resulted in using their abilities and experience and also transferring most of the Second Tabriz aesthetic achievements in that government. Thus the achievements of Persian art were influential in the formation of the Ottoman school. In this research, much effort has been made to study the effect of Second Tabriz School on Ottoman school and their similarities and contrasts relying on the precious work of The Shahnama of Shah Tahmasp also known as the Shahnama-yi Shahi & Houghton Shahnama (which is arguably the most luxuriously illustrated copy of Firdausi's epic ever produced in the history of Persian painting ) and the book Suleiman Nameh (which is the Achievements of Fethullah Arif Çelebi to the Ottoman king Suleiman. This version shows the graphic style and the similarities with Ferdowsi's Shahnameh of Shah Tahmasp). The following content addressed level of adaptation of Ottoman School of painting from Iranian painting's aesthetic elements (10th century) and gained features and graphical aspects in both Schools of second Tabriz & Ottoman paintings by using library collection developments and presenting statistical tables. Iranian painting comparative study indicates obvious similarities in both groups in the first half of the 10th century and it implies that Iranian art achievements have had considerable influence on Ottoman panting by Iranian immigrant's painter activities in Topkapi Palace's studios and also some expert's guidelines on art production of Istanbul School. Artists of this school could achieve their worthwhile national style by adopting this valuable Iranian art and modulating it with their native art.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا صادقی نیا |
دانشکده هنر دانشگاه دامغان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه دامغان (Damghan university)
الهام حصاری |
دانشگاه هنر و معماری آزاد شیراز
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-346-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ هنر و معماری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات