این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۳۹-۶۵

عنوان فارسی مطالعه عوامل بازدارنده و انگیزشی برای نوآوری در بنگاه‌های کوچک منتخب ایران
چکیده فارسی مقاله بنگاه‌های کوچک، متوسط و خرد سهم قابل توجهی را در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه دارند. با توجه به موقعیت این بنگاه‌ها در ساختار اقتصادی کشور‌ها، شناخت میزان فعالیت‌های نوآورانه، محرک‎ها و موانع نوآوری در این بنگاه‌ها اهمیت می‌یابد. هدف این تحقیق، شناخت میزان فعالیت‌های نوآورانه، مطالعه موانع نوآوری و عوامل انگیزشی برای نوآوری در منتخبی از صنایع کوچک ایران است. داده‌های این تحقیق، با انتخاب 40 شرکت حاضر در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات در نمایشگاه صنعت تهران در سال 1384، و بهره‌مندی از مطالعات کتابخانه‌ای برای تدوین مبانی نظری تحقیق و همچنین روش مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته با مسؤولان شرکت‌های منتخب گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی انجام شده، که در آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار و جداول توزیع فراوانی و در آمار استنباطی از آزمون t استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که پاسخ به نیاز مشتریان و بازار (با فراونی 65%) و افزایش رقابت در مشخصات محصولات بازار (با فراوانی 5/37%) اولویت‌های اول و دوم در عوامل انگیزشی برای نوآوری در شرکت‌های مورد مطالعه، و عدم‌ امکان دسترسی به منابع مالی مورد نیاز (با فراوانی 5/52%)، مهم‌ترین مانع نوآوری در آن شرکت‌ها بوده است. در ارتباط با نقش اندازه‌ی بنگاه‌ها در میزان فعالیت‌های نوآورانه‌ی آنها، اختلافی معنادار بین 2 گروه از شرکت‌های مورد مطالعه مشاهده نشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بنگاه‌های کوچک، عوامل انگیزشی نوآوری، موانع نوآوری، نوآوری،

عنوان انگلیسی A study of barriers to and motives for innovation in the selected Iranian small enterprises
چکیده انگلیسی مقاله The importance of SMEs in economic growth has made them a central element in recent policies. The business environment is becoming increasingly dynamic and competitive; this change is the reason why many firms are seeking new ways to innovation. This situation has made the innovation studies in SMEs highly important. This paper aims to identify innovative activities, barriers to innovation and innovation motives at selected SMEs that had participated in the Tehran 2005- Industrial Exhibition. The findings of this paper show that consumer needs and product competitions are the most important motives for target firms. Financial constraint has also been highlighted as the main barrier to innovation in the selected firms. The results also show that the impact of firm size does not have any significant difference in the level of innovative activities between the two groups of firms
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهمن فکور |
مربی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
سازمان اصلی تایید شده: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

محمدتقی انصاری | mohammad taghi
مربی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
سازمان اصلی تایید شده: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_22906_eaf7a891c5ae52f1f42fe492813aaf59.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-452628.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات