این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۳، شماره ۸۴، صفحات ۹۱-۱۰۵
عنوان فارسی
راهکارهای کاهش اثرات محیطزیستی جادههای جنگلی
چکیده فارسی مقاله
جادهها دارای اثرات محیطزیستی مستقیم و غیرمستقیم روی جمعیتها، گونهها و اکوسیستمهای جانوری، گیاهی و آبی هستند. توزیع تراکم جاده در جنگل موجب چندپارگی زیستگاهها شده و انزوا و یا جزیرهای شدن اکوسیستم را به دنبال دارد. بدین ترتیب زیستگاه جانوران به زیر مجموعههای کوچکتری تقسیم شده و زمینه برای انقراض گونهها فراهم میشود. امروزه به روش آنالیز پایایی جمعیت (PVA)، الگوی جابجایی جانوران برای رسیدن به یک جمعیت پایا مورد ارزیابی قرار گرفته و مناطق مناسب برای اصلاح چندپارگی به منظور برقراری شبکه زیستگاههای پایدار تشخیص داده میشود. پس از برآورد میزان فایده اکولوژیکی اصلاح چندپارگی (معمولاً بر حسب تعداد واحدهای زاد و ولد در واحد سطح یا RU بیان میشود) در هر یک از این مناطق، نسبت به اولویتبندی مکانهای اصلاح چندپارگی اقدام میگردد. مهمترین سازههایی که به عبور جانوران از عرض جاده و اصلاح چندپارگی زیستگاه کمک میکنند، شامل زیرگذر و پل سبز میباشد. کاستن از وسعت دالان جاده در زیستگاههای ارزشمند، نصب فنس در مرز بین جاده و جنگل، منحرف نمودن حجم ترافیک به مسیرهای دیگر، قرار دادن جادههای با درجات پایینتر در کنار آببندانها و نصب علائم هشداردهنده در کنار جاده از دیگر راهکارهای کاهش اثرات محیطزیستی جاده در اکوسیستمهای طبیعی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Solutions of Decreasing the Ecological Effects of Forest Roads
چکیده انگلیسی مقاله
Roads have direct and indirect ecological effects on population, species and ecosystems of wildlife, plants and water. Distribution of road density in forest make wildlife habitat fragmented and ecosystem isolated. So, wildlife habitat is divided into smaller patches and species may be overthrow. Nowadays, through population viability analysis (PVA), pattern of wildlife movement to reach viable population is evaluated and suitable places for de-fragmentation operations and establishing stable habitat network is recognized. After the estimating of ecological benefits rate for de-fragmentation (Commonly is defined as the number of reproductive units per area or RU) in each of these places, the places of de-fragmentation operations are prioritized. Most important structures which are used to cross wildlife from road width and habitat de-fragmentation are under crossing and over crossing. Reducing the width of road corridor in valuable habitat, mounting fence in boundary between road and forest, diverting traffic volume to other routes, building roads with lower degrees near the water bodies and mounting symbols at the edge of road are the other solutions of decreasing ecological effects of road in natural ecosystems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آیدین پارساخو |
استادیار، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
محسن مصطفی |
دانش آموخته دکتری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مجید لطفعلیان |
دانشیار، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_48210_73f213756357912cddffe5ffdacbd3f8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-452676.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات