این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۱۳، شماره ۲۶، صفحات ۱۸۱-۲۰۲

عنوان فارسی آزمون فرضیات مطرح پیرامون نحوه تأثیر سطح تحصیلات بر بهره‌وری نیروی کار در ایران
چکیده فارسی مقاله در مورد چگونگی تأثیرآموزش رسمی بر بهره‌وری نیروی کار تاکنون سه فرضیه مطرح شده است؛ فرضیه اول به‌عنوان سرمایه انسانی معتقد است که ارتقا سطح تحصیل باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار می‌شود؛ فرضیه دوم غربالگری قوی نام دارد. طبق این فرضیه بهره‌وری یک ویژگی ذاتی و غیراکتسابی است و آموزش تنها وسیله‌ای برای نشان دادن سطح بهره‌وری و تفکیک نیروی کار ماهر و ضعیف از یکدیگر است و در نهایت فرضیه سوم به‌عنوان غربالگری ضعیف ترکیبی از هر دو نظریه است. به منظور تصریح این مسئله و بررسی صحت و سقم آن، این مقاله نقش آموزش بر بهره‌وری نیروی کار در ایران را بررسی و فرضیه‌های مطرح در این زمینه را با استفاده از اطلاعات هزینه−درآمد خانوارهای شهری آزمون کرده است. نتایج نشان می‌دهد برخی از مقاطع تحصیلی افزون‌بر افزایش سطح بهره‌وری، وسیله‌ای برای نشان دادن سطح بهره‌وری نیروی کار نیز هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Exploring the Role of Education on the Labor Productivity in Iran
چکیده انگلیسی مقاله There is no consensus on the way that education can affect the labor productivity. Three different hypotheses have been proposed to explain the role of education on the productivity. The first one is called the human capital theory, which indicates that education increases the labor productivity. The second hypothesis is so called the strong screening hypothesis, which considers education just as an instrument to signal the hidden productivity of the labor to employers. And finally, the last one is called the weak version of the screening hypothesis. This hypothesis states that the main role of education is to signal, however, it can contribute to increase the labor productivity as well. To shed more light on the validity of the above mentioned hypotheses, this paper examines the role of education on the labor productivity in Iran. To that end, the data from the Households Income and Expenditure Survey (HIES) for the year 2009 of Iran has been used. The results show that some education-levels act as a signal only and they do not affect the productivity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فیروز فلاحی |
دانشیار اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی

محسن پورعباد الهانکویچ | pourebad الهانکویچ
دانشیار اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

علیرضا جلیلی مرند | jalili marand
دانشجوی دکترای اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://iee.rihu.ac.ir/article_1301_61fa4a698bdeb3dc2709ab569027bc1b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/753/article-753-452763.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات