این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
زمین شناسی مهندسی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۷۱۹-۳۷۴۸
عنوان فارسی
طراحی غیرخطی سازۀ نهایی (لانینگ) تون با در نظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه نمونۀ موردب تونل گیلاوند
چکیده فارسی مقاله
امروزه حفاری و ساخت تونلها کاربردهای زیادی در حمل و نقل، انتقال آب، انتقال تأسیسات و ... دارد. با اینهمه، تونلها، علاوه بر مزایایی که دارند در ردۀ پروژههای هزینه بر مطرح هستند و بههمین دلیل طراحی بهینۀ اقتصادی و در عین حال ایمن آنها نقش مهمی در نسبت منافع به هزینههای طرح دارند. روند طراحی سیستم پایدارکننده تونلها معمولاٌ به دو مرحلۀ طراحی پایداری حین اجرا و پایداری بلندمدت (حین بهرهبرداری) تقسیم میشود که برای هر یک از مراحل مذکور روشهای مختلفی ارائه شدهاند. با توجه به ناشناخته و غیرخطی بودن رفتار زمین و تأثیر آن بر سازۀ نگهداری تونل، هر یک از روشهای استفاده شده در طراحی تونلها نقاط قوت و ضعف مختلفی دارند. عمده روشهای طراحی سازه نهایی تونل (که با عنوان لاینینگ نامیده میشود) با سادهسازی رفتار خاک و سازه بهصورت خطی، با استفاده از روشهای تحلیلی یا ترکیب روشهای تحلیلی- ترکیبی بهطراحی نوع سازه میپردازند. در این پژوهش، با مرور روشهای مختلف طراحی سعی شده است طراحی سیستم نگهداری بلندمدت گزینهای موردی (تونل مسیر کنارگذر گیلاوند) با لحاظ کردن رفتار غیرخطی زمین انجام شود. مدلسازی توأم سازه و خاک در نرم-افزار عددیFlac بهصورت دوبعدی انجام شده و نتایج نیرو و ممان محوری ایجاد شده با مقادیر مجاز تحکل سازه مقایسه شده است. مقایسه نتایج این روش با نتایج بهدستآمده از روش خطی (انجام شده در شرکت مشاور طراح) نشاندهندۀ امکان بهکارگیری لاینینگ با ضخامت کمتر و در نتیجه ارائه طرح اقتصادی بهینهتری برای تونل است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تونل، سازه نهایی (لاینینگ)، رفتار غیرخطی خاک، تونل گیلاوند
عنوان انگلیسی
Nonlinear Lining Design Considering Soil-Lining Interaction, Case Study: Gilavand Tunnel
چکیده انگلیسی مقاله
There are various methods for the analysis of the interactional behavior of the surrounding land, using the lining structure which is the most common method of deigning lining structure tools for the static loads by using the hyper static methods. In recent years, there has been a question that depicts whether this method provides the best results in designing the tunnel structure or not.Due to the nonlinear behavior of the earth surrounding the lining structure, utilizing the lining method could lead to conservative results in the design. If it is possible to somehow find the forces caused by the real behavior of the land surrounding the lining structure influencing the structure and conduct the design based on them, more optimal results would be obtained. This study is based on the actual behavior of the land surrounding the lining structure and the displacement of the structure caused by forces with linear behavior in the static design according to the non-linear behavior of the land around the tunnel structure. The behavior is modeled using the non-linear programs and the forces affecting the lining of the structure will be inference. Also there is a case study based on this method in which the soil interaction with the tunnel analysis and designing the lining structure was first performed and eventually the obtained results were compared with the hyper static method. In this paper, analysis of maintenance system with lower thicknesses considering land-shield, indicated that applying the reinforced concrete with 40cm thickness has the potential to tolerate the applied load but lining with 45cm thickness is capable of tolerating the loads of design and it can be concluded that applying the simulation method combined with the soil and structure besides considering the nonlinear behavior of the soil leads to more economical results in a project.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدحسین حسینی لواسانی | seyed hossein hosseini lavassani
دانشگاه خوارزمی، دانشکده فنی ومهندسی، گروه عمران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
صالح شریف طهرانی | sharif tehrani
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1283-1&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/885/article-885-454143.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
نوع مقاله منتشر شده
علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات