این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۳۹-۶۹

عنوان فارسی ترسیم ساختار واقعی سازمان: ترکیبی از ساختار رسمی و غیررسمی
چکیده فارسی مقاله ساختار سازمانی، تصویری از ارتباطات رسمی بین کارکنان سطوح مختلف سازمان را نشان می‌دهد. هرچند به‌تصویر کشیدن ارتباطات واقعی افراد در سازمان، به چیزی فراتر از ساختار رسمی نیاز دارد؛ که با تحت عنوان ساختار غیررسمی مطرح می‌شود. هدف این مقاله، رسم ساختار غیررسمیِ یک سازمان ایرانی است. در این پژوهش، حدود 42 نفر از اعضای ثابت یک درمانگاه تخصصی در تهران، از طریق مطالعه‌ای موردی، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای سنجش داده‌ها که از طریق پرسش‌نامه‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری شده، از یک نرم‌افزار تحلیل شبکه‌های اجتماعی تحت وب استفاده شده است. نتایج، منجر به رسم ساختار غیررسمی سازمان موردنظر شده که از طریق تجمیع چهار شبکه اجتماعیِ ارتباط، دسترسی، صلاح و مشورت و اعتماد به‌دست آمده است. تحلیل شبکه‌های اجتماعی درون‌سازمانی، اطلاعات بیش‌تری در مورد واقعیت سازمان، نسبت به چارت سازمانیِ سازمان، در اختیار مدیران قرار می‌دهد. به‌علاوه، با مقایسه ساختار رسمی و غیررسمی یک سازمان می‌توان به تفاوت آن‌چه مدیران به صورت نظری در مورد شیوه برقراری ارتباط‌های افراد طراحی می‌کنند و آن‌چه در واقع اتفاق می‌افتد، پی برد و برای هماهنگی هرچه بیش‌تر آن چاره‌جویی کرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing a Real Organizational Structure: A Mixture of Formal and Informal Structures in Organizations
چکیده انگلیسی مقاله An organizational chart provides an overview of formal interrelationships among employees at all organizational levels.  However, drawing real interpersonal relationships in organizations requires something beyond the conventional structure of a formal organization, which is addressed as informal organization. This article aims to draw an informal organization of an Iranian company. 42 employees of a professional clinique in Tehran were investigated in this research based on a case-study.  To collect and analyze data, a questionnaire commonly used in social network studies as well as an on-line social network software, called 'Socialyzer', were applied. The results generate the informal organization of the company by mixing four types of social networks including awareness, availability, responsiveness, and trust. Findings show that by analyzing informal organization of companies, researchers and managers can better know how actually tasks get done in workplaces. Moreover, discovering the gap existing between what they shape theoretically as an organizational chart and what happens in reality helps them design better formal organizations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین رحمان سرشت | hossein rahmanseresht
management and accounting faculty, allameh tabatabyi university, shahrak olampic, tehran, iran
تهران، شهرک المیپیک، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سید محمد امین امیرخلیلی | seyed mohammad amin amirkhalili
management and accounting faculty, allameh tabatabyi university, shahrak olampic, tehran, iran
تهران، شهرک المیپیک، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-2292-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات