این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فلسفه و کلام اسلامی، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۵

عنوان فارسی علم بالقوه نزد ابن سینا
چکیده فارسی مقاله ارسطو با ابداع تمایز بالقوه و بالفعل به حل تناقض­های فلسفه­های پیش از خود پرداخت. ابن­سینا برای حل مسائلی در معرفت­شناسی، از این تمایز استفاده می‌کند و از اصطلاح علم بالقوه بهره می‌برد که مصادیق آن در فلسفۀ او قابل استخراج است: علم به نتیجۀ مستتر در مقدمات، علم به برخی قوانین منطق، علم به مقومات ماهیت، علم به بدیهیات، علم به تعقل و خودآگاهی. مصادیق علم بالقوه در دو نکته مشترک هستند. نخست این‌که آن­ها را درون خود داریم و برای بالفعل کردن آن­ها التفات ذهنی یا التفات ذهنی همراه با تأمل کفایت می­کند؛ و دوم این‌که همۀ آن­ها لوازمِ نهفته در یک علم کلی هستند. علم بالقوه حقیقتی تشکیکی است زیرا علم به تعقل و خودآگاهی برای آن‌که بالفعل شود فقط به التفات نیاز دارد و به همین سبب از بقیۀ موارد علم بالقوه، بالفعل­تر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابن سینا، التفات ذهنی، علم بالفعل، علم بالقوه،

عنوان انگلیسی Avicenna on Potential Knowledge
چکیده انگلیسی مقاله Distinguishing between potentiality and actuality, Aristotle solved many contradictions among past philosophies. Avicenna used this distinction to solve some epistemic problems. He introduces the term potential knowledge whose instances we can find in his philosophical works. Knowledge of the implicit conclusion in the premises, knowledge of some logical rules, knowledge of the interior parts of a quiddity, knowledge of the self-justified propositions, knowledge of reasoning, and self-awareness are instances of potential knowledge in Avicenna's philosophical works. The instances of potential knowledge have two criteria in common. First, we have them in our inside existence; so we need nothing for making them actual but mental intention or mental intention accompanied with inner contemplation. Second, all these instances are implicit implications of a more general knowledge. As the knowledge of reasoning and self-awareness need only inner contemplation to become actual, they are more actual than the other instances; so the potential knowledge is gradational
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا اکبری |
استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)

فاطمه شاهین فر |
دانشجوی دکتری رشته فلسفه اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمد سعیدی مهر |
استاد گروه فلسفه و حکمت، دانشگاه تربیت مدرس.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jitp.ut.ac.ir/article_62332_11a4fac3765b7c8fd6686496d40ad927.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1020/article-1020-456200.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات