این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
فلسفه و کلام اسلامی
، جلد ۴۹، شماره ۱، صفحات ۵۵-۷۳
عنوان فارسی
واقع نمایی و ارزش معرفتی شناختهای ظنّی بر مبنای نظریه اعتباریات علامه طباطبایی
چکیده فارسی مقاله
باور ظنّی و غیریقینی در فلسفۀ اسلامی در حکم جهل است و ادلۀ اعتبار «اطمینان» در علم اصول نیز تنها ارزش عملی آن را اثبات میکند. پرسش این است که آیا ادراکات غیریقینی ارزش معرفتی ندارند. در این مقاله با بازسازی نظریۀ اعتباریات و تقسیم «وجودهای ذهنی» به «وجود ذهنی حقیقی» و «وجود ذهنی اعتباری» نشان میدهیم که برخی از «معانی اعتباری» میتوانند از واقعیت حکایت کنند. درصورتی ادراک اعتباری واقعیت را بازنمایی میکند که به ادراکی ذاتی تکیه داشته باشد و میان محکی واقعی و محکی ادعایی «علقهای نفسالامری» وجود داشته باشد. در غیر این صورت این اعتبار دلبخواهی خواهد بود. این علقه منشأ واقعنمایی معانی اعتباری و منشأ صدق جزئی در شناخت ظنّی است. بر خلاف ادراکات حقیقی، نمیتوان این ملاک را به صورت مستقیم «احراز» نمود و در شناختهای ظنّی «معیار» ارزیابی ادراکات غیرحقیقی مبتنی بر «ملاک» واقعنمایی آنها نیست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Representation of Reality and Epistemic Value in Non-Certain Knowledge Based on Allameh Tabataie's Theory of Conventionality
چکیده انگلیسی مقاله
In Islamic philosophy non-certain beliefs are not knowledge but Ignorance, and arguments for the validity of "confidence" in the Science of Usul al-Fiqh only prove its pragmatic value; The question is whether or not non-certain opinions have epistemic values? In this article, we reconstruct the theory of "conventional perceptions" and divide the "mental existence" to "inherent mental existence" and "conventional mental existence", and then we explain some conventional ideas can represent the facts. Conventional perception represents reality, if it relies on the inherent perception; otherwise, this convention is arbitrary. This link is the source of representation in conventional perceptions and the source of partial truth in non-certain knowledge; but we cannot determine directly this source, and in non-certain knowledge the criterion of evaluation does not rely on the criterion of representation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی عاشوری |
دانشجوی دکتری فلسفۀ علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران
عبدالحسین خسروپناه |
استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نشانی اینترنتی
http://jitp.ut.ac.ir/article_58363_4ee1f0d498ee727dcdb5b454f82bc06c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1020/article-1020-456211.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات