این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۲۹-۱۴۱
عنوان فارسی
روش تدریس معلمان تربیت بدنی به مثابهی پیشبین انگیزهی پیشرفت دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
پیشرفت هر جامعه به کارآمدی نظام آموزشی آن وابسته است. در نظام آموزشی موفق معلمان نقش بسیار مهمی دارند. اعتقاد بر این است که عملکرد خوب دانشآموزان به کارآیی نحوه تدریس معلمان آنها وابسته است. انگیزهی پیشرفت میتواند پیامدهای مهمی در ارتباط با یادگیری و عملکرد تحصیلی داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی رابطهی بین روش تدریس معلمان تربیت بدنی با انگیزهی پیشرفت دانشآموزان انجام شد. بدینمنظور، از جامعهی آماری دانشآموزان (درس تربیت بدنی) دبیرستانی شهر کرمان، جمعاً تعداد 88 معلم و 440 دانشآموز بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامهی سبک تدریس هرمنس (1970) و پرسشنامهی انگیزهی پیشرفت موسیپور (1377) بهعنوان ابزار جمعآوری اطلاعات به مشارکتکنندکان ارائه شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی شامل تحلیل همبستگی و رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روش تدریس دانشآموزمحور با انگیزهی پیشرفت دانشآموزان رابطهی مثبت و روش تدریس معلممحور با انگیزهی پیشرفت دانشآموزان رابطهی منفی داشتند. همچنین معلوم شد روش تدریس دانشآموزمحور، به شکل مثبت و روش تدریس معلممحور بهصورت منفی انگیزهی پیشرفت را پیشبینی میکند. بر اساس یافتهها، ضرورت توجه بیشتر نظام تعلیم و تربیت به روشهای تدریس دانشآموزمحور برای افزایش انگیزش پیشرفت و بهرهمندی از پیامدهای تحصیلی و انگیزشی آن به بحث گذاشته شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین علیمحمدی |
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی- ورزشی، دانشگاه بین المللی امام رضا ع مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام رضا (Imam reza university)
مهدی سهرابی |
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
علیرضا صابری |
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4189_67f70ed047f5db54f67761d99c681a5d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-457769.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات