این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۱-۴۵
عنوان فارسی
تأثیر رهبری تیمی عملمحور بر عملکرد تیمی کارکنان با میانجیگری یادگیری تیمی و رضایتمندی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش رهبری تیمی عملمحور بر عملکرد تیمی با میانجیگری یادگیری تیمی و رضایتمندی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان همدان به تعداد 518 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 221 آزمودنی تعیین شد. برای گردآوری دادهها از چهار پرسشنامۀ رهبری تیمی عملمحور، عملکرد تیمی، یادگیری تیمی و رضایتمندی استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی و برای سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که به ترتیب 87/0، 86/0، 91/0 و 84/0 برآورد گردید. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که: اثر مستقیم رهبری تیمی عملمحور بر یادگیری تیمی، رضایتمندی و عملکرد تیمی مثبت و معنیدار است. بهعلاوه، اثر غیرمستقیم رهبری تیمی عملمحور بر عملکرد تیمی با میانجیگری یادگیری تیمی و رضایتمندی معنیدار است. برایناساس، مدیران سازمانها میتوانند برای ارتقای عملکرد کارکنان بر سازوکارهای رهبری تیمی عملمحور تمرکز نموده و در این فرایند از متغیرهایی همچون یادگیری تیمی و رضایتمندی بهره گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری تیمی عملمحور، عملکرد تیمی، یادگیری تیمی، رضایتمندی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Action-Centered Team Leadership on Team Performance with the Mediating Role of Team Learning and Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of present study is investigating the role of action-centered team leadership on team performance with the mediation of team learning and satisfaction. The research method is descriptive-correlation based on structural equations modeling. The statistical population includes all staff of general administration of tax affairs of Hamadan province comprised of 518 people, and the sample size of 221 based on the Cochran formula. For collecting data four questionnaires of action-centered team leadership, team learning, satisfaction, and team performance were used. Confirmatory factor analysis was applied for determining the questionnaires' validity, and Cronbach alpha coefficient was used to assess the reliability. The reliability was estimated as 0.87, 0.86, 0.91 and 0.84 respectively. After data collection data was analyzed by SPSS and LISREL software. Results showed that there is a significant direct effect of action-centered team leadership on team learning, satisfaction, and team performance. In addition, indirect effect of action-centered team leadership on team performance is positive and significant with intermediary effect of team learning and satisfaction. Accordingly, organizational managers can focus on the mechanisms of action-centered team leadership for enhancing the employees' performance and utilize variables such as team learning and satisfaction in this process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیروس قنبری |
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا مدیریت اموزشی همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
اصغر اسکندری |
دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینا مدیریت اموزشی همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
فاطمه ساعد عطایی | saed ataei
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی مدیریت اجرایی همدان
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_24955_61d55ff43f5ec65b8feccd29545e7d82.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-458082.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات