این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۴، شماره ۲۶، صفحات ۳۷-۶۲
عنوان فارسی
رابطه انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با اضطراب درس آمار دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با اضطراب درس آمار دانشجویان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی و دانشکده اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان بود که در نیمسال اول تحصیلی 1394-1393 درس آمار را انتخاب کرده بودند، که تعداد 180 نفر از آنها براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با جنسیت انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از سه پرسشنامه «اضطراب آمار» (کرویس و همکاران، 1985) «انگیزش تحصیلی» (والرند و همکاران، 1992) و پرسشنامه «راهبردهای یادگیری خودتنظیمی» (پینتریج و همکاران، 1990) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، t مستقل و tتکنمونه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین «انگیزش درونی، بیرونی، راهبردهای شناختی و فراشناختی» با «اضطراب درس آمار»، رابطه منفی و معنادار و بین «بیانگیزگی» با «اضطراب درس آمار دانشجویان»، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بود که سه متغیّر فراشناختی، بیانگیزگی و انگیزش درونی قادر به پیشبینی اضطراب درس آمار دانشجویان میباشند. علاوهبر این، نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین میزان اضطراب درس آمار دانشجویان برحسبِ مقطع تحصیلی، تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان مقطع کارشناسی اضطراب بیشتری در درس آمار داشتند. درمجموع، بهنظر میرسد افزایش برانگیزندههای درونی و بیرونی و نیز آموزش مهارتهای خودتنظیمی به دانشجویان میتواند در کاهش میزان اضطراب آنها در درس آمار مؤثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
aa
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه اردونی |
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
افسانه مرزیه |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
عبدالوهاب پورقاز |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
نشانی اینترنتی
http://jeps.usb.ac.ir/article_3240_122d4ee735057626054e66261ba86fae.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-458085.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات