این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۶، صفحات ۱۰۳-۱۲۲

عنوان فارسی نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و درگیری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، ارائهیک مدل ساختاری برای نشان دادن روابط ساختاری بین وظیفه‌شناسی،پذیرابودن به تجربه و خودکارآمدیبادرگیری تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانیبود. شرکت‌کنندگان، دانش‌آموزان دبیرستانی شهر درمیان استان خراسان جنوبی بودند. تعداد 400 نفر (191 نفر پسر و 209 نفر دختر)از دانش‌آموزانبا روش نمونه‌گیری طبقه‌‌ای تصادفیانتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه‌های شخصیتی نئو، پرسشنامه راهبردهای انگیزشییادگیری خودتنظیمی‌و ابزار درگیریدانش‌آموز را تکمیل کردند. داده‌ها با تحلیل مسیر آزمون شد وبا مدل فرضیدرگیری تحصیلی برازش داشت.وظیفه‌شناسی بر درگیری تحصیلی اثر مستقیم و معنادار داشت. خودکارآمدی بر درگیری تحصیلی اثر مستقیم داشت و بین اثر وظیفه‌شناسی بر درگیری تحصیلی نقش میانجی ایفا می‌کرد. پذیرا‌بودن به تجربه،اثر معناداری بر درگیری تحصیلینداشت. برای افزایش درگیری تحصیلی باید به ویژگی وظیفه‌شناس بودن (منظم‌ بودن، سخت‌کوشی، پشتکار، تمایل به پیشرفت و دقت) و باورهای خودکارآمدیدانش‌آموزان توجه کرد. تلویحات کاربردییافته‌ها،مورد بحث قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درگیری تحصیلی، وظیفه‌شناسی، پذیرابودن به تجربه، خودکارآمدی،

عنوان انگلیسی aa
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهلا رستمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

سیاوش طالع پسند |
دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

اسحق رحیمیان بوگر | rahimian boogar
دانشیار روان شناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_3242_8fbfe6655bada64f699e9c519d5c9b93.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-458088.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات