این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۴، شماره ۲۶، صفحات ۱۴۵-۱۶۶
عنوان فارسی
بررسی نقش نیاز به شناخت در تحمل ابهام دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف
چکیده فارسی مقاله
نقش سازۀ تحمل ابهام در بسیاری از زمینهها ازجمله مباحث آموزشی غیرقابلِ انکار است. در همین راستا، تحقیقات گوناگون بیانگر نقش مؤثر سازههای شخصیتی،شناختی و انگیزشی درایجاد و تغییرتحمل ابهام هستند. بر همین اساس،هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نیاز به شناخت در تحمل ابهام دانشجویان رشتههای تحصیلی مختلف است. بدین منظور تعداد362(213دختر و 149 پسر) نفر از دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه خلیج فارس که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی مرحلهای انتخاب شده بودند، مقیاستحمل ابهام (مکلین، 1993) و پرسشنامۀ نیاز به شناخت (کاسیوپا و دیگران،1984)را تکمیل نمودند.نتایج حاصل از رگرسیون نشاندهندۀ این است که نیاز به شناخت بهصورت مثبت و معنادار میتواند تحمل ابهام دانشجویان را پیشبینی کند. همچنین، نتایج تحلیل واریانس یکطرفۀ اثر رشتۀ تحصیلی، نشاندهندۀاثر معنادار رشتۀ تحصیلی بر تحمل ابهام است. یافتههای پژوهش حاضر تحمل ابهام را سازهای چندگانه معرفی میکند که هم تحتتأثیر انگیزشِشناختی و هم رشتۀ تحصیلی قرار میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحمل ابهام، نیاز به شناخت، رشتۀ تحصیلی، دانشجو،
عنوان انگلیسی
aa
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریده سادات حسینی | faride sadat
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس
سید بهمن دشتی نژاد | seyed bahman
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارس
نشانی اینترنتی
http://jeps.usb.ac.ir/article_3246_f2b2c84cce31be7b9a1b64dca38c4b4f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-458090.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات