این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۶، صفحات ۱۶۷-۱۹۸

عنوان فارسی نقش واسطه‌ای انگیزش یادگیری در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی بر‌اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله به‌منظور پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی بر‌اساس راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی با توجه به نقش واسطه‌ای انگیزش یادگیری، طی یک پژوهش همبستگی، از جامعه آماری دانش‌آموزان پایه اول متوسطه شهر همدان که تعداد آنان 8300 نفر بود، 368 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های راهبردهای یادگیری کرمی (1384) و انگیزش پیشرفت در یادگیری رضابخش (1373) پاسخ دادند و معدل کل نمرات آن‌ها به‌عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی گرفته شد. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های مرکزی و پراکندگی توصیف شدند و به‌وسیله آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر بر‌اساس مراحل بارون و کنی (1986) تجزیه‌و‌تحلیل شدند. نتایج بین راهبردهای شناختی و فراشناختی ضریب همبستگی مثبت معنی‌داری را نشان داد. همچنین نتایج نشان داد، ضرایب رگرسیون پیشرفت تحصیلی به انگیزش یادگیری و انگیزش یادگیری به راهبردهای فراشناختی معنی‌دار بود؛ بنابراین، می‌توان دریافت که انگیزش یادگیری نقش واسطه‌ای در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی بر‌اساس راهبردهای فراشناختی ایفا می‌کند؛ از‌این‌رو، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که با بهبود راهبردهای فراشناختی می‌توان انگیزش یادگیری دانش‌آموزان را بالا برد و پیشرفت تحصیلی آن‌ها را ارتقا بخشید
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی aa
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نصراله عرفانی |
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_3247_7a60d40e90fa2139b23275b9cb971927.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-458091.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات