این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۴۳-۶۵۴

عنوان فارسی ارائه یک روش ابتکاری برای طراحی خطوط شبکه حمل ونقل همگانی با استفاده از الگوریتم تولید مسیر
چکیده فارسی مقاله         طراحی شبکه­ حمل­ونقل همگانی کارآمد،  یکی از ابزارهای مؤثر مدیران شهری برای پاسخ­گویی به نیاز جابجایی در شهرها است. کارآمدی شبکه­ حمل­ونقل همگانی وابسته به شیوه­ طراحی آن است. طراحی شبکه­ حمل­ونقل همگانی از مسائل پیچیده در برنامه­ریزی حمل­ونقل است که پژوهشگران همواره تلاش کرده­اند با استفاده از روش­های ابتکاری ساده به حل این مسائل بپردازند. الگوریتم تولید مسیر یکی از روش­های ابتکاری است که با استفاده از اصلاح مسیرهای حمل­ونقل همگانی در یک شهر، کارآمدی شبکه­ حمل­ونقل همگانی آن شهر را افزایش می­دهد. در این مقاله روش­ جدیدی برای طراحی شبکه­ حمل­ونقل همگانی مبتنی بر این الگوریتم پیشنهاد می­شود که معیار فاصله برای هر دو گره از مسیر و معیار کمینه زمان سفر را نیز درنظر می­گیرد و تلاش می­شود تا با بهبود بیشتر شرایط برای کاربران، جواب مسأله­ به شرایط واقعی نزدیک­تر شود. این روش پیشنهادی در قالب یک برنامه­ رایانه­ای پیاده­سازی و برای شبکه­ سوفالز مورد آزمایش قرار می­گیرد. نتایج تحلیل حساسیت و در نظر گرفتن پارامترهایی همچون اشتراک کمان­ها در مسیرهای شبکه نشان می­دهد که طراحی مسیرها با روش پیشنهادی توانسته تعداد مسیرها در شبکه را برای پوشش تقاضای برابر تا 70 درصد کاهش داده و طول هم­پوشانی مسیرها در شبکه را نیز تا 3/1 کاهش دهد. این روش می­تواند  ابزاری برای سیاست­گذاران باشد تا با طرح دقیق­تر شبکه براساس نیاز کاربران گامی مؤثر در جهت افزایش سهم حمل­ونقل همگانی بردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تولید مسیر، حمل ونقل همگانی، طراحی شبکه،

عنوان انگلیسی A Heuristic Method for Public Transportation Network Design using Route Generation Algorithm
چکیده انگلیسی مقاله Public transportation network design is one of the most complex issues in transportation engineering where researchers usually apply simple heuristic methods to solve the complicated problem. Route generation algorithm is one of the heuristic methods that use the shortest path between high transit demand O-D pairs and expand the shortest path, called route generation algorithm, to cover more transit demand. In this paper, the expanding route generation algorithm has been revised in order to consider restrictions on minimum route travel time and length to the primary route generation algorithm. The proposed algorithm for route generation has been coded in a computer programs and used for transit network design in Sioux Falls test network. The results show that the algorithm reduces the number of transit routes in the test network by 70 percent and route overlaps length by one-third compare with the previous route generation algorithms used for transit network design on Sioux Falls. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Public transportation, network design, route generation

نویسندگان مقاله سیداحسان سیدابریشمی | seyed ehsan سیدابریشمی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

ایران خانزاد |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

امیرعلی زرین مهر |
دانشجو دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

امیررضا ممدوحی |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_48711_2896c3561f27aef3658997549e7ab34b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-458519.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات