این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۵۷-۶۶۹

عنوان فارسی محاسبه هزینه فوت و جرح ناشی از سوانح ترافیکی در ایران با استفاده از تحلیل بیزی به روش تمایل به پرداخت
چکیده فارسی مقاله برای اختصاص منابع در سطح ملی و اطمینان از سطح ایمنی راه محاسبه هزینه کمک به تعیین حجم مشکل کرده و فواید اقتصادی حاصله از پیشگیری از سوانح را نشان می‌دهد. در مطالعه حاضر با استفاده از روش تمایل به پرداخت هزینه جرح و فوت ناشی از سوانح ترافیکی سال 1392 با تحلیل بیزی محاسبه شد. در یک مطالعه مقطعی، هزینه جرح و فوت ناشی از سوانح ترافیکی با استفاده از تحلیل بیزی محاسبه شد. درمجموع 782 نفر از کاربران راه تصادفی انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. پرسشنامه طرح بر اساس استاندارد روش تمایل به پرداخت ( ارزش‌گذاری مشروط، بیان ترجیح، ترجیح آشکار) با لحاظ خطرات درک شده بالأخص در کشور ایران تهیه و رواییو پایایی ابزار تعیین شد. پرسشنامه طرح به همراه چهار سناریو برای (سرنشینان، عابران پیاده، رانندگان وسایط نقلیه، موتورسیکلت‌سواران) جمع‌آوری شد. میانگین سنی افراد موردبررسی 9/9±4/33 سال بود. مردان 3/89 درصد و زنان 7/10 درصد جمعیت موردبررسی را تشکیل می‌دادند. 2/47 درصد از افراد موردبررسی سابقه تصادف داشته‌اند و 4/51 درصد از افراد در خانواده خود نیز سابقه تصادف داشتند. هزینه سوانح ترافیکی درمجموع موارد فوت و جرح به میزان 648/238/232/450/171/1 ریال معادل 074/341/048/39 دلار بود. تمایل به پرداخت در کاهش خطر در سن 35 و 55 سالگی افزایش نشان داد. یافته‌ها با استفاده از مدل بیزی نشان داد تمایل به پرداخت با سن، درآمد متوسط و بالا، با لگاریتم کیلومتر سفر، لگاریتم پرداخت روزانه برای کاهش مرگ، لگاریتم پرداخت برای کاهش زمان، با وسیله نقلیه اتوبوس، مینی‌بوس و سواری مسافرکش، سرنشین معنادار بود. در صد درآمد ناخالص ملی جرح و فوت ناشی از سوانح ترافیکی کشور از آمارهای جهانی بالاتر است. به نظر می‌رسد اقدامات انجام‌شده در کاهش سوانح ترافیکی کشور کافی نبوده که نتیجه آن حجم موجود سوانح ترافیکی در کشور است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Deriving Fatal and Non - Fatal Road Traffic Injury Cost by Willingness to Pay Method using Bayesian Analysis
چکیده انگلیسی مقاله To allocate resources at the national level and ensure the safety level of roads, cost calculation can help determine the size of the problem and demonstrate the economic benefits resulting from preventing such injuries. In the current study, the cost of road traffic injury fatalities and non- fatalities was estimated by willingness to pay method using Bayesian analysis. In a cross sectional study fatal and non- fatal injuries cost was estimated. Totally 782 road users were randomly selected and investigated. The research questionnaire was prepared based on the standard for WTP method( Contingent value(CV), stated preference(SP), revealved preference (RP) model) considering perceived risks, especially in Iran, and its validity  and reliability was determined. The research questionnaire was collected along with four scenarios for passengers, pedestrians, vehicle drivers, and motorcyclists. Mean age of the subjects was 33.4±9.9 years old. Men and women constituted 89.3% and 10.7% of the studied population. 47.2% of these people had an accident record themselves and 51.4% had an accident record in their families. In sum, fatal and non- fata injury cost was 1,171,450,232,238,648 IRR equivalents to 39,048,341,074$. Willingness to pay demonstrated an increase in risk reduction at the age of 35 and 55 years old. Findings obtained from Bayesian model showed that willingness to pay had a significant relationship with age, medium and high monthly income, logarithm trip mileage, daily payment for reducing mortality risk, payment for time reduction, , bus, minibuses and car drivers and occupants. GNI of road traffic injuries in Iran is higher than the global average. It seems that the measures for reducing traffic injuries in Iran have not been sufficient, the result of which has been the existing traffic injuries volume in the country. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهه عینی |
استادیار، مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

حمید سوری |
استاد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مجتبی گنجعلی |
استاد، دانشکده آمار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

تابان باغفلکی |
استادیار، دانشکده آمار، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_48712_060a3c6f111a077ed543895f178f3d38.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-458520.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات