این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۳۵۵-۳۶۹

عنوان فارسی ارائه روش توسعه مدل زوال هندسی خطوط ریلی: رگرسیون یا زنجیره مارکوف
چکیده فارسی مقاله امروزه مزایای استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی مانند ایمنی، ظرفیت جابجایی بالا و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی موجب گسترش روزافزون آن گردیده است. به منظور ایجاد اطمینان از عملکرد مناسب این سیستم، برنامه‌ریزی عملیات نگهداری و تعمیرات خطوط ریلی امری اجتناب‌ناپذیر است. یکی از ملزومات اصلی این نوع برنامه‌ریزی توسعه مدل زوال خطوط ریلی است که به کمک آن می‌توان فهمید چه زمانی وضعیت خطوط ریلی از حداقل قابل قبول مورد نظر تنزل می‌یابد و نیاز به عملیات نگهداری و تعمیر دارد. یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که بیان‌کننده زوال هندسی خطوط ریلی است شاخص کیفیت خط است. تا بحال تلاش اندکی در خصوص ساخت مدلی برای این شاخص توسط محققین صورت گرفته است. هدف اصلی این مقاله ارائه روش توسعه مدل زوال هندسی خطوط ریلی است. در این تحقیق، مدل زوال خطی به روش تحلیل رگرسیون با استفاده از  شاخص کیفیتخط و بر اساس دو سال اطلاعات برداشت شده توسط ماشین اندازه‌گیر خط توسعه یافته و همچنین مدل زوال احتمالاتی با استفاده از روش زنجیره مارکوف تدوین گردیده است. ماتریس‌های انتقال در زنجیره مارکوف بر اساس  نظر کارشناسان خبره و بررسی اطلاعات برداشت شده توسط ماشین‌های اندازه‌گیر خط به‌دست آمده است. نهایتا مدل‌های زوال به‌دست آمده از روش رگرسیون و زنجیره مارکوف با یکدیگر مقایسه شده و نتیجه‌گیری شد که نرخ زوال هندسی خط به روش زنجیره مارکوف از روش خطی اندکی کمتر است که این تفاوت از لحاظ آماری معنی‌دار نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Presenting a Method for the Development of Track Geometrical Degradation Model: Regression or Markov Chain
چکیده انگلیسی مقاله A variety of advantages of railroads over other modes of transportation such as safety, more capacity, and reduction in environmental pollutions has caused its daily expansions. To sustain its high safety as well as using the uppermost capacity of this mode of transportation, it seems inevitable to develop a maintenance program for railroads. Such a development requires profound knowledge of the track degradation rate to predict its future conditions. The purpose of this study is to present an optimized method for development of a track geometrical degradation model. First, using the track quality index, a regression model was developed based on the data gathered by track geometrical condition monitoring cars in two years. Then, a probabilistic degradation model was developed using Markov Chain. For this purpose, the transition matrices were obtained on the basis of expert opinions and probing the data gathered by the cars.  Finally, having compared models developed using regression and Markov Chain methods, it is concluded that the models do not have statistically significant difference.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیرحسین اسلامی خوزانی | eslami khozani
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)

امیر گل رو |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)

مرتضی باقری |
استادیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_46070_abffb13c96eac407689107aae1f6929a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-458521.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات