این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۴۷۳-۴۸۳
عنوان فارسی
تحلیل اثر هدف سفر بر تابع حجم - تأخیر معابر پیاده
چکیده فارسی مقاله
انتخاب پیادهروی به عنوان یک گونه قابل توجه، مستلزم وجود زیرساختهای مناسب شهری است. طراحی مناسب و کارآمد پیادهراهها مستلزم درک صحیح از رفتار حرکتی پیادهها در بافت شهری مورد نظر است. پژوهشهای انجام شده در چند دهه اخیر، بیانگر تفاوت رفتار پیادهها در موقعیتهای مختلف بوده است. از اینرو امکان تعمیم نتایج پژوهشگران در محیطهای مختلف وجود نداشته و این امر ارزش ساخت مدلهای بومی را مشخص میسازد. هدف این مقاله آن است که اثر کاربری مجاور پیادهرو بر ویژگیهای جریان پیاده را ارزیابی کند و نیز مقادیر صحیح ظرفیت عبوردهی معابر پیاده را برای شرایط یک شهر ایرانی محاسبه نماید. در این مقاله نشان داده شده است که ویژگیهای کلان جریان پیادهها (نرخ تردد، سرعت متوسط و چگالی) علاوه بر مشخصات فردی، به کاربری مجاور معبر پیاده و هدف سفر آنها نیز بستگی دارد. کاربری زمین در محدوده معبر بهعنوان تعیینکننده هدف سفر بیشتر افراد ترددکننده در نظر گرفته شد. دادههای مورد نیاز شامل مقادیر سرعت متوسط مکانی، نرخ تردد و چگالی بود. این دادهها با نصب دوربین در ارتفاع مناسب و تهیه فیلم از معابر موجود در سه کاربری آیینی، تفریحی و آموزشی در شهر اصفهان استخراج شد. سپس توابع اساسی (تردد بر حسب چگالی و سرعت بر حسب چگالی) برای سه کاربری ساخته و پرداخته شد. توابع برازش داده شده از دقت مناسبی برخوردار هستند، بهگونهای که ضرایب تشخیص برای سه کاربری مذکور بترتیب 78/0، 67/0 و 8/0 بهدست آمده است و تمامی پارامترها معنیدار بوده است. بررسی نتایج نشان داد که ضرایب توابع، و نیز ظرفیت و چگالی بحرانی در معابر با کاربریهای مختلف یکسان نیست. بیشترین و کمترین ظرفیت عبوردهی بترتیب مربوط به کاربریهای آموزشی و تفریحی بوده است. ازمیان توابع مختلف، مدل گرینبرگ رابطه سرعت- چگالی کاربری آیینی و تفریحی را بهتر توصیف کرده است. تعامل و رفتار عابران در کاربریهای آموزشی بهنحو محسوسی متفاوت از سایر کاربریهای مورد بررسی بوده است. مقادیر مشاهدهشده ظرفیت در کاربریهای آیینی و تفریحی کمتر از مقادیر ارائه شده توسط آئیننامه ظرفیت راهها (HCM) بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Multi-directionality on Pedestrian Flow Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the effect of making flow bidirectional in the main flow characteristics and pedestrian behavior are investigated. The investigation is based on both experimental and empirical data that were extracted from videos taken from Isfahan sidewalks. Results show that, in same density, the pedestrian mean speed in bidirectional flow is more than unidirectional flow. Mean speed difference in two type of flow becomes more considerable when densities are more than 0.6. The mean speed in majority and minority pedestrian group in bidirectional flow with unequal directional ratio is compared. The results show that density of the people walking in the same direction have more effective roll rather than counter flow density in each pedestrian speed. In high densities, the pedestrian try to walk in the trajectory that pedestrian walk ahead of him to reduce conflict. It leads to lane formation. In this paper, these lanes are studied in different densities and ratios. It is observed that number of the lanes increased in bidirectional flows. Using empirical data, fundamental diagrams are drawn for uni- and bidirectional flows. Analyzing pedestrian speed in all sidewalks shows that speed entropy in unidirectional flow is more in comparison to bidirectional ones.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا الهی |
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی حمل ونقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
میثم اکبرزاده |
استادیار، دانشکده مهندسی حمل ونقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی اصفهان (Isfahan university of technology)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_46090_be7cc2b60cc097b878c0764ca714f6f3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-458528.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات