این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۳۵-۱۴۴

عنوان فارسی ارزیابی عریان‌شدگی مصالح سنگی در رویه‌های بتن آسفالتی با روش‌های آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله - عریان­شدگی مصالح سنگی یکی از خرابی‌های رویه­های آسفالتی است که دقیقا به چسبندگی بین قیر و مصالح سنگی بستگی داشته و عامل اصلی پایداری و دوام آسفالت است. این خرابی می­تواند زمینه را برای بروز سایر خرابی­ها فراهم نماید. هدف از انجام این پژوهش بررسی خرابی عریان­شدگی در مخلوط‌های آسفالتی، با تکیه بر عامل مصالح سنگی و انتخاب روشی مناسب برای کنترل و بررسی این معضل در شرایط آزمایشگاهی است. مطالعه موردی روی آزادراه زنجان قزوین که این پدیده در برخی از قطعات آن دیده شده است نشان داد که، از معدن مصالح سنگی قطعاتی که عریان شدگی در آنها شدیدتر از سایر قسمت‌ها بود، مصالح برای ساخت آسفالت انتخاب شد. با آزمایش‌های XRF و XRD استعداد عریان­شدگی مصالح آزادراه به دلیل فزونی کانی سیلیس در آنها مشخص شد. با استفاده از روش طرح اختلاط مارشال نمونه­های استوانه­ای بتن آسفالتی تهیه شدند. همچنین طبق استانداردAASHTO T283-85  دوام آنها در برابر عریان­شدگی بررسی شد. در این روش نمونه­ها تحت آزمایش کشش غیرمستقیم قرار گرفتند؛ درصد عریان­شدگی نمونه­ها نیز به وسیله‌ی آزمایش آب جوشان تخمین زده شد. برای پیشگیری از بروز این خرابی آهک هیدراته به عنوان بیشترین افزودنی ضدعریان­شدگی شناسایی شده و چگونگی ارزیابی از راه آزمایش‌های بصری مانند آزمایش استاندارد آب جوشان و آزمایش‌های کمی از جمله آزمایش لاتمن اصلاح شده صورت گرفت. از این پژوهش نتیجه گرفتیم که چنانچه آهک هیدراته به عنوان مصالح فیلر در مخلوط به کار رود 1- موجب تقلیل عریان شدگی شده و 2- باعث افزایش انسجام، استحکام و دوام روسازی آسفالتی می­شود. رویکرد ارائه­شده به بهبود و اصلاح مخلوط­های بتن­آسفالتی در برابر عریان­شدگی منجر شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Stripping in Asphalt Concrete Pavement by Experimental Methods
چکیده انگلیسی مقاله Adhesion of bitumen to Aggregates is the basis of the strength of the asphalt pavements. The term "stripping" is used for hot mix asphalt (HMA) mixtures to show the separation of asphalt binder film from aggregate surfaces, due primarily to the action of moisture and/or vapor.  If this phenomenon is eliminated for any reason, stripping will be occurred. This problem not only is as a distinct distress but also can cause other asphalt distresses which are finally resulted in the overthrow of road. Mainly because this distress either results from or is dominated by moisture, it is usually called "moisture damage" or "moisture susceptibility".  The main goal in this research is to study stripping in asphalt mixtures. The key factors which must be considered in this research are aggregates and selecting the suitable approach for controlling and assessment of this distress in laboratory conditions. the most recent approach introduced is the rehabilitation and modification of asphalt mixtures against stripping, whether asphalt concrete or surface treatment. Thus, in this study on "Zanjan-Qazvin" freeway where this distress have usually been observed, the aggregates for constructing the asphalt was selected from sections of the aggregate the stripping intensity of which is higher than the others. First, the sensitivity of stripping was specified by XRF & XRD analysis. There is a requisite to do a realistic laboratory test method to predict moisture susceptibility of HMA mixtures. It was observed in the case histories that the asphalt pavements were saturated with water (55-80% saturated as specified in ASTM D4867 or AASHTO T283). Thereafter, in order to calculate the tensile strength ratio, it is required to consider unsaturated specimens some of which remained with no conditions. A laboratory test procedure that simulates such conditions will be more realistic. The cylindrical asphalt concrete specimens are constructed by marshal method. Thus, their durability is evaluated according to AASHTO-T283. In this method, those stabilities are measured by indirect tensile test; the amount of their stripping was previously estimated by boiling test. Results showed that according to literature boiling test method is not reliable enough to be accurate. On the other hand, the result of laboratory test of AASHTO-T283 is quantitative and much more technical. Also, using hydrated lime 3% for this material can be useful to reduce the adverse effect of stripping, and it can be used as a suitable anti-stripping. Based on the probabilistic analysis, all the specimens result either in Indirect Tensile Test, or in the TSR results. This showed the improvement of the strength. Also, the rate of increasing is close to that of the parabolic curve. WTAT test was carried out over the surface treatment specimens constructed using these aggregates. Hydrated lime was utilized as the most important anti-stripping additive for prevention and rehabilitation of this distress in all of the experiments.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://mcej.modares.ac.ir/article_16847_4791c42e22740c5fca4f7e7a8d97f437.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-458630.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات