این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۱۳۵-۱۶۲

عنوان فارسی شعر نیما در بستر تاریخ و تفسیر: تحلیل تفسیرهای شعر «آی آدمها» از منظر زیبایی شناسی دریافت
چکیده فارسی مقاله آیزر و یائوس تحت تأثیر مکتب پدیدارشناسی، نظریه‌ی دریافت و زیبایی‌شناسی دریافت را ارائه کردند. آنها معتقدند که متن‌های ادبی، معنای ذاتی یا ثابتی ندارند و این خواننده است که با خوانشِ خود، معنا را کشف می‌کند. آیزر تلاش کرد تا فرایند کشفِ معنا توسط خواننده را فرموله کند. او در ابتدا با مطرح کردنِ بحثِ شکاف‌ها و خلأهای موجود در متن‌های ادبی، خوانندگان را به مشارکت در تولید معنا سوق داد. از نظر آیزر، خوانندگان با پر کردن شکاف‌ها و نانوشته‌های متن‌ها، به آنها حیاتی دوباره می‌بخشند. حذف و برجسته‌سازی، فرضیه‌سازی، استراتژی خواندن/خواننده و افق انتظارات دیگر فرایندهایی است که آیزر و یائوس با طرح و بسط آنها، راه را برای تشریح پروسه‌ی کشف معنا هموار کردند. این جستار تلاش می‌کند شعرِ «آی آدمها» و تفسیرهای متعدد آن را، از منظر فرایندهای زیبایی‌شناسی دریافت بررسی و تحلیل کند. به همین منظور، ضمن معرفی و طبقه‌بندی تفسیرهای متعددِ این شعر، به تحلیلِ فرایند درکِ خوانندگان و همچنین تشریح فضاهای خالیِ متن پرداخته خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Nima's poetry in the trend of history and interpretation: Analyzing the interpretations of "AY ADAMHA" poem in the perspective of Aesthetic Reception Theory
چکیده انگلیسی مقاله Influenced by Phenomenology, Iser and Jaus propounded Aesthetic Reception Theory. They believe that literary texts have no potential or fixed meanings, and it is the reader who discovery the meaning by his reading. Iser attempts to formulize the meaning discovery process primarily, by presenting the Gaps and Blanks in literary texts, he makes the readers participate in interpretation the texts as much as the producer of the same texts. In Iser viewpoint, by filling the blanks in literary texts, readers revive those texts. Then by presenting and expanding Omission and Highlighting, Hypothesizing, reading/reader strategy, and expectation horizons, Iser and Jaus pave the way for explaining the meaning discovering process. This paper attempts at analyzing the poem, AY ADAMHA, and its various interpretations in the light of Aesthetic Reception processes. Therefore, considering the introducing and classifying the various interpretations of this poem, readers Reception is analyzed, and the blanks of the texts is scrutinized
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل شفق |
استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

علی اصغر آذرپیرا | ali asghar
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینای همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/article_16836_28fedb89bfed3aba4a02eaf6684b83c0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-459079.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات