این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۴۵-۲۶۸
عنوان فارسی
بررسی هویت پسامدرن از منظر جورجو آگامبن در «بازگشت به خانه»ی هارولد پینتر، «بوفالوی آمریکایی» دیوید مامت و «غرب واقعی» سام شپرد
چکیده فارسی مقاله
این مقاله سعی دارد ابعاد گوناگون فلسفهی سیاسی جورجو آگامبن، متفکر معاصر ایتالیایی را در حوزهی ادبیات مورد بررسی قرار دهد. علیرغم توجه و دلبستگی وصفناپذیر آگامبن به ادبیات و نقد ادبی، به شعر و بوطیقا، تاکنون تلاش اندکی برای خوانش آثار ادبی با اسلوب نقادی وی انجام گرفته است. این مقاله بر آن است بین ادبیات و تفکر آگامبن آشتی برقرار کند و زاویهی نقد جدید و دستنخوردهتری به عرصهی نقد ادبی معرفی کند. آثاری که مورد نقادی آگامبنی قرار خواهند گرفت عبارتند از «بازگشت به خانه»ی هارولد پینتر، «بوفالوی آمریکایی» دیوید مامت و «غرب واقعی» سام شپرد. مفهوم اصلی که در این سه اثر نمایشی معاصر انگلیس و آمریکا بررسی میشود هویت انسان پسامدرن یا «عامل نقشپذیر» است. عاملیت انسان در نظام سرمایهداری و مصرفگرا از سه منظر فلسفی مهم در تفکر آگامبن تحلیل میشود: زبان، اخلاق و هومو ساکر (انسان مقدس). تجربهی محدودیتهای زبان میتواند محدودیتها و نقاط ضعف قدرت حاکم را آشکار سازد و بیگانگی زبانی مهمترین وجه سرکوبی است که انسان از آن رنج میبرد. هجو خانواده در اثر پینتر و نقد نظام سرمایهداری در اثر مامت از راه تجربهی محدویتهای زبان به دست میآیند. قلمرو خاکستری اخلاق که در آن عامل نقشپذیر در لوای قدرت قرار میگیرد، در مادرانگی و روسپیگری روث در نمایش پینتر، رویای آمریکایی مامت و اسطورهی غرب شپرد به ظهور میرسد. این قلمروها جدایی عامل از قدرت را ناممکن میسازد. و در آخر، هومو ساکر با سرگردانی بین شمول و اخراج، انسان پسامدرن را به سرکوب و مراقبت همیشگی ولی نادیدنی و نهانی قدرت محکوم میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Agambenian Subject in Harold Pinter’s The Homecoming, David Mamet’s American Buffalo and Sam Shepard’s True West
چکیده انگلیسی مقاله
This essay is an attempt at bringing into a literary light the writing and philosophy of contemporary continental philosopher, Giorgio Agamben. His philosophical concepts are exemplified via Harold Pinter’s The Homecoming, David Mamet’s American Buffalo, and Sam Shepard’s True West. The notion of the subject is analyzed according to the three main Agambenian frameworks; language, ethics, and homo sacer. The experience of the limits of language can reveal the limits of the sovereign system. Accordingly, the linguistic alienation is the main dimension of the suppression suffered by the subjects. Pinter’s parody of family and Mamet’s denigration of the capitalism are achieved by working at the limits of language. The ethics of the grey zone in which the subject is totally submerged in the power can be traced in Pinter’s mother-whore Ruth, Mamet’s American Dream, and Shepard’s mythos of the West. Such zones render impossible the separation of the subject from the power. And finally, the homo sacer with its duality of inclusion and exclusion makes the postmodern subject prey of perpetual yet invisible and surreptitious extortion and manipulation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نرگس منتخبی |
نشانی اینترنتی
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/12782
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459121.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقالات
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات