این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نظام معنایی مبتنیبر «تطبیق» و گذر از نشانه ـ معناشناسی کلاسیک به دورنمای پدیدارشناختی
چکیده فارسی مقاله
اساسا تصویر نشانه ـ معناشناسی فرانسه در دههی شصت را میتوان تصویر دیسیپلینی ساختارگرا دانست که صرفا بر روی متون بسته و جدا از تجربههای زیسته کار میکند، یعنی متونی بریده از بافت، زندگی و رفتارهای روزمره، سوژه هایی در بی زمانی و جدا از بافت تاریخی، همانسان که ابژههایی در گردش در میان دستان سوژهها، و بیبهره از هرگونه ویژگی مادی و در نهایت تولید و ساخت معنا بدونِ پرداختن به مسئله بنیادی «حضورِ» کنشگران در تعامل. اما در دهههای اخیر شاهد گذر از نشانه ـ معناشناسی روایی کلاسیکی مبتنیبر فلسفهی اثبات گرایی به سوی سرچشمههای آغازین نشانه ـ معناشناسی یعنی پدیدارشناسی میباشیم. این گذر را میتوان در آخرین اثر گرماس یعنی در باب نقصان معنا پیگیری کرد، اثری که در آن شاهد ظهور ابعاد گمشدهی معنا در نشانه ـ معناشناسی کلاسیک روایی هستیم. مسئلهی بنیادی که این مقاله به آن میپردازد پاسخ به این پرسش است که اساسا چگونه اریک لاندوفسکی، نشانه ـ معناشناس ِ اجتماعی فرانسه با تکیه بر این ابعاد گمشده، و صحه بر مفاهیمی چون «ادراک حسی»، «حضور»، «تطبیق متقابل و فعال تنها» و «وحدت»، در راستای دو نظام معنایی مطرح شده در نشانه ـ معناشناسی کلاسیک، یعنی نظام معنایی «برنامهمدار» و نظام معنایی مبتنیبر «متقاعدسازی»، چهار نظام معنایی خود را معرفی میکند و راه نشانه ـ معناشناسی را به شکل کامل و نظام یافتهتر نسبت به گذشته به سوی دورنماهای جدید با بینش پدیدارشناختی میگشاید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اریک لاندوفسکی، حضور، ادراک حسی، تطبیق، وحدت،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
The image of French semiotics has been frozen since1960; for instance a formal discipline of working principle on completetexts, excluded from experiences , that is to say texts taken out of context , subjects separated from their history, and objects emptied of their substance , and the construction of meaning without presence . But, in recent decades we witnessed the transition from classical semiotics based onpositivism to the phenomenological origins of semiotics. The main problem of this article is to answer this question :How does Eric Landowski , French sociosémiologue , emphasize the lost -dimensional senseof meaning and highlight concepts such as aesthesia , Presence , adjustment and dynamic interaction of subjects, complete both plans of meaning already present in the classical narrative semiotics , namely , programming and manipulation, and defines systematically four regimes of meaning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Eric Landowski , presents, adjustment,aesthesia , ::union::
نویسندگان مقاله
مرتضی بابک معین |
نشانی اینترنتی
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/4815
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459141.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علوم انسانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات