این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
جامعه ناممکن و بازگشت امر سیاسی در رمان بهشت (۱۹۹۷) اثر تونی موریسون
چکیده فارسی مقاله
با توجه به موقعیت آفریقایی ـ آمریکاییها در جامعه آمریکا، مسئله هویت در ادبیات آفریقایی ـ آمریکایی همواره یکی از دغدغههای اصلی(و شاید هم بزرگترین دغدغه) نویسندگان، شاعران و نمایشنامهنویسان آفریقایی ـ آمریکایی بوده است. در این میان، تونی موریسون در مقام نویسنده آفریقایی ـ آمریکایی زن ازرابطه تعین بین فرهنگ غالب و مغلوب فراتر رفته و هویت را در رمانهایش در درون خود جامعه آفریقایی ـ آمریکاییها مسئلهساز میکند. در همین راستا، مقاله حاضر به بررسی فرایند هویتسازی در رمان بهشت (1997)، هفتمین اثر تونی موریسون میپردازد. از آنجا که هویت امری بسیط و تکساحتی نیست، پژوهش حاضر از نظریه گفتمان لاکلو وموف و مفاهیم تحلیلی آن و زبانشناسی نقشگرای هالیدی به عنوان چارچوبنظری پژوهش استفاده کرد. پس از تحلیل زبانی و گفتمانی رمان، این نتیجه حاصل میشود که هویت بر بستری از تعین مفرط گفتمانها، کنشهای گفتمانی و مناسبات قدرت شکل گرفته و پیچدهتر، فراترو ناپایدارتر از مطلقهای نژادی و مقولههای فرهنگی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Given the socioeconomic conditions of the African Americans in the mainstream American culture, the African American authors have almost always had to grapple with the issue of identity and subjectivity. Toni Morrison, as an African American woman novelist, has gone beyond the issue of identity within the paradigm of hegemony and counter-hegemony to throw into relief the multivariate character of identity formation in African American community. In an attempt to investigate the identity formation in Toni Morrison’s Paradise(1997), the present article has selected the analy-tical framework of Ernest Laclau and Chantal Mouffe’s Discourse theory and Hallidayan Systemic Functional Linguistics (SFL). After analyzing the linguistic and discursive practices of the novel through analytical concepts ofLaclau and Mouffe, it is concluded that subjectivity in Paradise is a construct contingent on the overdetermination of a myriad of discourses and relations of power which operate within the African American community. Therefore, subjectivity is a political formation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عرفان رجبی |
جلال سخنور |
نشانی اینترنتی
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/4818
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459144.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علوم انسانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات