این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
زیباییشناسی در رمانهای نو
چکیده فارسی مقاله
شاید جا به جایی کانون توجه ـ از محتوا به قالب ـ که بیشک در ارتباط با نگرش پوزیتویستی اواخر قرن نوزدهم فرانسه روی میدهد دلیل اصلی تحول رماننویسان این سرزمین در واگذاشتن سبک بالزاک به منظور جستجوی شکلهای جدید رمان بوده باشد. نویسندگان و شعرای پارناسی با طرح اصل هنر برای هنر از سوی تئوفیل گوتیه، پیش از همه، تعالی هنری را در نفی حصارهای تعریف شدهی آن شناسایی کردهاند. لازمهی چنین تفکری حذف هویت فردی هنرمند است؛ هویتی که به هر حال متاثر از محیط اجتماعی و دورهی تاریخی اوست. راه گریز از واقعیتهای اسارت بار را مکتب سورئالیسم و شکست آخرین برج وباروی من درون را مکتب اگزیستانسیالیسم به وی میآموزد. با این حال، انسان آزاد و رها در معراج زیبایی هیچ گونه تعهدی را حتی از نوع اگزیستانسیالیستیاش برنمیتابد. مرگ خداوند در غرب این بار مرگ انسان را نیز درپی دارد تا هنر به مثابه زیبایی بدون هیچ گونه تفسیر و توصیفی بیرونی پدیدار گردد. رمان نو به عنوان سرگذشت چنین تجربهای چگونه، با تجرید هنر و عریان ساختنش از هرگونه پیرایه و قید و بندی، آرایههای ذاتی آن را متجلی میسازد؟ وجوه افتراق و نقطهی مشترک سبک نویسندگان رمان نو در پدیدار ساختن زیبای پنهان در کجاست؟
کلیدواژههای فارسی مقاله
رمان نو، زیبایی شناسی، هنر برای هنر، مفهوم سوبژکتیو، گفتمان،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
We know the inarticulate language We read the signs without reference mark. The evolution of the novelists of this country would result in the displacement of their interest, of the bottom to the form, without any doubt in connection with the design positivist of the end of the XIX century, as for the abandonment of the style balzacian in favor of new romantic forms. From the principle of the Art for art’s sake formulated by Theophiles Gauthier, the writers and the Parnassian poets identified the transcendence of the art by the negation of its definite barriers. Such a design requires the exclusion of the personal identity of the artist; identity influenced in any case by its social environment and its historical period. They are successively surrealism and the existentialism which teach him how to flee demanding realities and to break the last ramparts of ego interior. The free man and released of any engagement test, however, even of nature existentialist. The death of God in Occident involves this time that of the Man so that the art can appear as Untied Beauty of any external interpretation and description. As the history of such an experiment, how does the New Novel let appear essential prestige of the Art in abstracting it and by stripping it? Where reside the common and divergent aspects of the style of the new novelists in order to reveal the Hidden Beautiful?
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهرگان نظامی زاده |
نشانی اینترنتی
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1313
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459163.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علوم انسانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات