این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نظم‌های سه‌گانه‌ی لاکان در نمایشنامه‌ی سیر طولانی روز در شب اثر یوجین اونیل
چکیده فارسی مقاله ژاک لاکان، روانکاو مشهور فرانسوی معتقد است که روان انسان براساس الگویی سه‌گانه (خیالی، نمادین و واقع) شکل می‌گیرد که با تجزیه و تحلیل آن می‌توان به شکل‌گیری ضمیر ناخودآگاه و همچنین تفسیر کنش و واکنش‌های آدمیان پرداخت. او همچنین بر این باور است که شکل‌گیری سه نظم «خیالی»، «نمادین» و «واقع» در ضمیر ناخود آگاه بسیار متاثر از نقش و رفتار «دیگری» در تکامل ذهنی انسان است. در این مقاله مفهوم «دیگری» و تاثیر آن بر شکل‌گیری نظم‌های سه‌گانه‌ی ذهنی شخصیت‌های نمایشنامه‌ی سیرطولانی روز در شب اثر یوجین اونیل و همچنین واکنش این شخصیت‌ها نسبت به جهان پیرامون به مثابه نمود بیرونی ضمیر ناخودآگاه‌شان مورد بررسی قرارمی‌گیرد. با تحلیل واکنش‌های نامعقول و نابهنجاری‌های جسمی و روانی این شخصیت‌ها از جمله اعتیاد، می‌خوارگی و احساس‌ گناه خواهیم دید که اونیل چگونه احساس حقارت، فقدان و امیال شخصیت‌های این نمایشنامه را به تصویر می‌کشد تا نشان دهد که این معضلات نشأت‌ گرفته از احساسات و افکار سرکوب شده‌ای است که در نتیجه‌ی تضاد بین اخلاقیات تعریف شده از سوی «دیگری بزرگ» و تمایلات درونی شخصیت‌ها شکل گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظم‌های سه‌گانه‌ی لاکانی، ناخودآگاه، دیگری، فقدان، میل،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Jacques Lacan argues that human psyche is formed of three orders (the Imaginary, the Symbolic and the Real) which mold the unconscious mind, and thus by analyzing them the motivations of human actions and reactions could be comprehended. He also holds that the O (other) has an immense impact on the formation of those orders in our unconsciousness and hence on our identity. The role of the Other in the formation of the psychic orders of the characters of Eugene O’Neill’s Long Day’s Journey into Night and their reactions to the outside world, as the outer presentation of their troubled mind, is investigated in the present article. It is discussed here that the mental and physical problems and disorders of the characters of the play, such as their addiction to alcohol and drugs, are the outcome of their repressed desires which have remained unfulfilled because of the rules defined by the Other – hence the frustrating sense of lack observed in all four characters.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیما فرشید |


بیتا دارابی |



نشانی اینترنتی http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1315
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459165.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم انسانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات