این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی گفتمان غیرمستقیمِ آزاد و اهمیت آن در سبک شناسی روایت: بررسی مقابله ایِ داستان های مدرنیستی و پیشامدرنیستی
چکیده فارسی مقاله «گفتمان غیرمستقیمِ آزاد» یکی از رایج ترین و در عین حال، بحث انگیزترین شیوه های بازنمود گفتار و اندیشۀ شخصیت ها در ادبیات داستانی بوده است. پیشینۀ کاربرد آن در ادبیات غرب به سده ها پیش بازمی گردد، اما اوج رواج آن در سال های آغازینِ سدۀ بیستم بود که از آن به دورۀ مدرنیسم تعبیر می شود. جستار حاضر این شگرد سبکی ـ روایتی را معرفی و کاربرد آن را در داستان های مدرنیستی و پیشامدرنیستی بررسی می کند. در آغاز، چیستیِ این گونه از گفتمان، ویژگی ها، و کارکردهایِ آن را شرح داده ایم. سپس، قطعه-هایی از چند اثر مدرنیستی و پیشامدرنیستی را با توجه به این شگرد تحلیل و اثرهای حاصل از به کارگیری آن را تشریح کرده ایم. در ضمنِ این تحلیل ها، بحث کرده ایم که دو کارکرد نخستینِ گفتمان غیرمستقیم آزاد در متن های داستانی عبارت اند از: ایجاد همدلی در خواننده با شخصیت مورد نظر و آفرینش ابهام و چندآوایی در متن. در پایان، تفاوت گفتمان غیرمستقیم آزاد را در این دو سبکِ داستان نویسی نشان می دهیم و به این نتیجه می رسیم که، به رغم تفاوت‌های موجود، در هر دوی آنها این شگردْ ابزاری است کارامد برای بازنمود دنیای درونیِ شخصیت های داستانی، و آگاهی از آن برای خوانندگانِ روایت-های داستانی بایسته است. از این رو، در آموزش ادبیات داستانی و نقد داستان، این ابزارِ سبکی ـ روایتی و شگردهای همسان باید مورد توجهی ویژه قرار بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله “Free indirect discourse” (FID) has been one of the most common and, at the same time, most controversial modes of representing characters’ speech and thought in narrative fiction. Its usage dates back to hundreds of years, but it attained perfection in the early twentieth century, usually referred to as the high Modernist period. This essay introduces this narrative-stylistic technique and studies its practice in Modernist and pre-Modernist fiction. First, the different modes of representing characters’ discourses and, in particular, FID are explained. Then, six extracts from Modernist and pre-Modernist fictional works are analyzed with regard to the textual markers and effects of FID. It is discussed that the two primary functions of FID are producing a sort of empathy in the reader with the character-focalizer at issue and creating a state of vocal ambiguity or “polyvocality” in the text. Finally, the differences between the Modernist and pre-Modernist uses of FID are elaborated on, and we conclude that, despite the differences, in both styles of writing, FID is a useful device for representing the inner worlds of fictional characters; and readers of such texts should be aware of the functions of FID in the reading process. Thus, this narrative-stylistic device and similar techniques must be taken into consideration in teaching narrative fiction or the criticism of it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد غفاری |


امیرعلی نجومیان |



نشانی اینترنتی http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1317
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459167.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم انسانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات