این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی گفتگومندی و چندصدایی در نخبه اثر هوستون : از زیر عنوان تا فنون روایی
چکیده فارسی مقاله رمان معاصر مجالی است برای شناسندن ناگفته‌ها و ناشنیده‌های متفاوت یا متعارض که از ارزش شناخت شناسی برخوردارست. راویان متعدد در پیشبرد رمان، نه به شکل خطی، که با تناوب، تکثر و تفاوت ایفای نقش می‌کنند و خواننده با تفسیر و بازسازی خود ارکان به ظاهر منفک و عناصر داستانی را در مجموعه‌ی واحدی به هم پیوند می‌دهد. به عبارت دیگر، رمان جمع اضداد و نامتجانس‌ها درون وحدت یک اثر ادبی می‌شود. رمان نخبه از این قضیه مستثنی نیست. نانسی هوستن در این اثر از تکثر صداهای گوناگونی که به تناوب در هم تنیده و از هم جدا می‌شوند، با بهره‌وری از درونمایه‌ی بسیار زیرکانه‌ی موسیقی و بابرقراری هماهنگی میان صدای راویان متفاوت از نقطه های دید مختلف و با ایجاد ضرب آهنگ‌های پرطنین فضایی کم نظیربرای گفتگومندی شخصیت‌ها ایجاد می‌کند. به مثابه‌ی یک همنوازی هنرمندانه، هر یک از آنها رشته‌ی کلام را به دست می‌گیرند و رمان فضای ارتباطی مناسبی برای گفتگومندی‌های عقیدتی و گفتمانی شخصیت‌ها به وجود می‌آورد. مقاله‌ی حاضر با یافتن راهکارها و شگردهای نویسنده، از زیرعنوان تا فنون روایی با توجه به نکات روایت‌شناسانه و زبان‌شناختی در پی‌نمایاندن هر چه بهتر و بیشتر ویژگی چندصدایی و منطق گفتگویی در این رمان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله The contemporary novel is an opportunity to share the unspoken and non-heard which are not only different but also contradictory. This harmony of voices has an epistemological value. The multiplicity of narrators plays a decisive role in the progression of the novel. Not in a linear manner, but in a multiple form, or even alternative mode. They move forward-- with control and expertise-- the dislocated and disjointed fragments of the novel. The reader interprets, comments and rebuilds the basic elements of the story, which are apparently scattered; and succeed in combining them together in a cohesive set, The novel, therefore, is a place of paradox and heterogeneity within a coherent work. Prodigy is no exception to this rule. Huston uses multiplicity of diverse voices that intertwine and recede alternately, intelligently enjoying the theme of music, establishing a harmony between the diverse voices of narrators with their point of view. Creating resonant rhythms, she develops a unique space for the dialogism of the various characters. Such as a great symphony, each narrator speaks despite differences in gender, generation, culture, tone, etc. In this musical “fugue", the play between a multiplicity of contrapuntal voices, an ideal communication space is built for the ideological and discursive dialogism. This study is an attempt to understand what strategy or tricks the author has used to better show dialogism and polyphony: from the subtitle to narrative techniques, taking into account the principles of narratology and linguistic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله dialogism, Polyphony, Novel, Nancy Huston, Prodigy

نویسندگان مقاله فرزانه کریمیان |



نشانی اینترنتی http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1303
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459176.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم انسانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات