این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی نقش آموزش راهبردهای فراشناختی در خواندن متون مختلف: مقایسهی دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به بررسی نقش آموزش راهبردهای فراشناختی زبان در ارتقای سطح آگاهی زبان آموزان ایرانی و استفاده صحیح آنها می پردازد. در این پژوهش 2 دانشجو با دانش زبانی متوسط و پیشرفته در دو گروه آزمایش (تعداد = ) و کنترل (تعداد = ) قرارگرفتند. بر خلاف دانشجویان گروه کنترل که هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند، فراگیران در گروه آزمایش، تحت آموزش استفاده از راهبردهای فراشناختی زبان قرارگرفتند. در این پژوهش دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی (آموزش زبان انگلیسی، علوم اجتماعی و فنی مهندسی) به منظور بررسی تاثیر رشتهی تحصیلی بر استفاده از راهبردهای فراشناختی زبان بررسی شدند. بررسیهای آماری نشان داد که دانشجویان پس از دریافت آموزش استفاده از راهبردهای فراشناختی، بهنحو بهتری از این راهبردها استفاده کردند. براساس نتایج به دست آمده فراگیران رشتههای مختلف به گونهای یکسان از این راهبردها درانواع متون درک مطلب استفاده کردند. براساس این تحقیق می توان توصیه کرد که معلمان زبان انگلیسی میتوانند آموزش صریح راهبردهای فراشناختی را در کلاس ارائه نمایند تا به دانش آموزان کمک کنند گامی در جهت یادگیری مستقل و آگاهانه بردارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
The present study investigates the role of strategy instruction on the Iranian learners’ use of metacognitve strategies. 126 intermediate and advanced participants took part in the present study. The learners (n=69) in the experimental group were instructed of the use of strategies while the learners (n=57) in the control group did not receive any instruction from the teacher. 44 university language learners in the University of Tehran participated in this study. Non-language learner participants included 39 university learners of Engineering in Azad University and 43 university learners of Social Sciences in the University of Tehran. The results showed that learners employed the strategies more effectively when provided with metacognitive strategy instruction. It was also concluded that the participants’ preferences for strategy use did not differ according to the type of reading passages and their field of study. Based on the results of this paper, it is recommended that English language instructors provide students with explicit metacognitve instruction in order to help them become independent language learners.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کریم صادقی |
سیما خضرلو |
نشانی اینترنتی
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1307
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459180.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علوم انسانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات