این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طلای راهبان: خوانشی ساختار شکنانه از معیار پایه ی طلا اثر کنث کُک
چکیده فارسی مقاله در مقاله حاضر، کوشش گردیده نمایش نامه معیار پایه طلا اثر کنث کُک شاعر و نویسنده آمریکایی به خوانندگان ایرانی معرفی شود. به عقیده نویسنده، این یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین آثار نمایشی این نویسنده می‌باشد. روش و رویکرد به کار گرفته شده در این مقاله، رویکرد ساختارشکنی برگرفته از ژاک دریدا، اندیشمند مشهور فرانسوی است. گر چه در قالب بررسی این اثر، اشاراتی به مسئله شکل و محتوی می‌شود، اما بحث از این فراتر می‌رود و نشان داده می‌شود کُک چگونه از طریق نوشتن اثر نمایشی کوتاه خود بنیان‌های نهادی و وجودی خود را نشانه رفته و به چالش می‌کشد. در آغاز، برخی از مهم‌ترین اندیشه‌ها و گفته‌های دریدا در باب ساختارشکنی و در پیوند با اندیشه‌های کُک مطرح گردیده و به قدر امکان تبیین می‌گردند. سپس حضور و ربط اندیشه‌های دریدا در خوانشی ساختارشکنانه از اثر کُک ردگیری می‌گردد. در طول خوانش متن، می‌بینیم که کُک چه هوش مندانه در قالب نوشتن یک اثر ادبی – که البته عجیب و اسرار آمیز است – نه تنها مسائل مربوط به شکل و محتوی، بلکه خود نهاد ادبیات را به کل زیر سئوال می‌برد و پرسش‌هایی جدی مطرح می‌نماید. در میان مهم‌ترین این پرسش‌ها، پرسش‌هایی هستند درباره مفاهیم جوهر و قانون ادبی، و مشاهده می‌گردد که در این نمایش نامه، کُک، همچون دریدا، بر این باور است که جوهر و قانون ادبیات عبارت از بی جوهری و بی قانونی، به معنی مورد پرسش قرار دادن جوهر و قانون ادبیات است، و قدرت ادبیات در این قدرت به چالش کشیدن مفهوم جوهر، قانون، جوهر قانون، و قانون جوهر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نمایش نامه، ادبیات، جوهر، قانون، ساختارشکنی، دریدا،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله The present article is an attempt to offer a deconstructive reading of Kenneth Koch’s little known but very interesting and important play The Gold Standard. This will hopefully provide a welcome opportunity to introduce the Iranian reader to a very challenging and rewarding American poet and writer. By drawing on Jacques Derrida’s ideas regarding deconstructive strategies in reading texts, it is demonstrated how subtly and masterfully Koch calls in question the very foundations of literature and literary creation. While quick references are made to the literary issue of form and content, the present piece goes beyond the limitations of the two to show how fundamental issues of law and essence as well as the law of essence are seriously subjected to doubt and questioning. It is suggested that rather than being weakness, literature shows its endless powers by questioning its own essence and internal operations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله drama, deconstruction, law, essence, literature

نویسندگان مقاله علیرضا جعفری |



نشانی اینترنتی http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1297
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459190.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم انسانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات