این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی استفاده از رویکرد تعامل زیباشناسانه در خواندن متون ادبی جهت رشد مهارت خواندن در زبان دوم
چکیده فارسی مقاله جهت رشد مهارت خواندن، ممکن است از رویکردهای متفاوتی استفاده شود. مطالعه موجود، تعامل بین خواننده و متن ادبی را از طریق رویکرد زیباشناسانه مورد بررسی قرار می دهد. عوامل تعیین کننده و تأثیرگذار در درک مفاهیم متون ادبی با رویکرد تعامل زیباشناسانه تاکنون به صورت نظام مند مورد بررسی قرار نگرفته اند. هدف این تحقیق بررسی رویکرد زیباشناسانه در خواندن متون ادبی است تا از این طریق نه تنها درک هر چه بهتر و صحیح تر مفاهیم متون ادبی محقق شود، بلکه رشد مهارت خواندن زبان دوم به عنوان ارزش افزوده تحقیق برای مخاطبان متون ادبی فراهم گردد. روش شناسی بکار گرفته شده در تحقیق موجود از نوع توصیفی- همبستگی است که از تکنیک دلفی برای بدست آوردن نتایج قابل اعتمادتر و پایاتر استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه بوده، و نتایج متکی بر یک نمونه 228 نفره از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های ادبیات و مترجمی زبان انگلیسی می باشد. یافته ها نشان می دهد بین تعامل سه جانبه ی زیباشناسانه و درک مفاهیم متون ادبی رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد. از میان عوامل تعیین کننده در درک مفاهیم متون ادبی نیز عامل "جذابیت خواندن" نسبت به سایر عوامل از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. سایر نتایج حاکی از آن می باشد که به موازات افزایش درجه سختی متون ادبی، تعامل سه جانبه زیباشناسانه نیز افزایش می یابد؛ و این در حالی است که در متون غیرادبی نتیجه ای عکس بدست می آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Different approaches may be used in teaching or developing reading comprehension skills. The present study is an attempt to see if aesthetic transaction approach in reading literary texts can lead to better achievement in this regard. The effective and determining factors in reading comprehension of literary texts were not considered or investigated in a systematic, research-based and empirical way. The investigation of aesthetic transaction approach in reading literary texts not only helps to understand reading comprehension of literary texts more clearly, but it also provides understanding of reading comprehension in a foreign language. The methodology used in this study is descriptive-correlational with the use of Delphi technique to get more reliable results. The instruments being used are questionnaires with a sample consisting of 228 students of English literature and translation from Islamic Azad University (Karaj and Qom Branches). The findings indicate that there is a significant correlation between 'aesthetic transaction' and reading comprehension of literary texts.Among the determining factors of reading comprehension of literary texts, 'attraction' of reading is indicated to be the most important one. The other results obtained show that the higher the level of difficulty of literary texts becomes, the higher the degree of aesthetic transaction is experienced. The results show the opposite for non-literary texts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد فروزانی |


جلال سخنور |



نشانی اینترنتی http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1285
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459194.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم انسانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات