این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی در جستجوی شبکه های تصویری و کلامی متن بیگانه اثر آلبر کامو
چکیده فارسی مقاله آلبر کامو (رمان نویس، نویسنده ی تئاتر و فیلسوف فلسفه ی پوچی)، برخلاف فلاسفه که غالباً از زبانی ارجاعی بر بیان فلسفه خود سود می جویند، اضطراب و حس پوچی انسان را که از برخورد انسان با جهان و جدایی بین آن دو حاصل می شود با زبانی که کارکرد آن هم ارجاعی و هم ادبی است معرفی می کند. نگارنده مقاله، تلاش دارد این فلسفه را از میان یکی از رمان های بسیار معروف او، بیگانه، که زبان او کاملاً ادبی است با رویکرد تخیلشناسی (یعنی روش ژیلبردوران در تخیل) معرفی کند. هدف ما در این مقاله خوانشی گفتمانی از این فلسفه او از میان آثار ادبی و نه فلسفی اوست. در واقع، این خوانش گفتمانی تلاش دارد که مفاهیم فلسفی کامو را در تخیلات ناب ادبی او جستجو کند. یکی از روشهایی که می تواند ما را به مضمون اصلی در کلیت یک اثر ادبی برساند جستجوی واژه های تکراری و تصاویر تخیلی تکراری یا تشخیص گروههای نمادینی است که با حرکت ها یا ژست های اصلی در ارتباط هستند. به همین خاطر، نگارنده در این مقاله تلاش دارد نمایش ویژگی نمادین تصاویر را در تخیل کامو در رمان بیگانه نشان دهد. در این پژوهش نشان خواهی مداد که چگونه تولیدات تخیل دارای معنایی ذاتی هستند که بازنمایی همان فلسفه پوچی کامو از جهان را تعیین می کنند. بدین منظور، تلاش خواهیم کرد ابتدا تخیل را در مظاهر گوناگونش در بیگانه مورد بررسی قرار دهیم. و آنگاه به کمک نظریه تخیل، که همان نحو تخیل است، تلاش خواهیم کرد ساختار و ترکیب نحوی تصاویر هنری این اثر را نشان دهیم تا بتوانیم برای این پرسش اساسی پاسخی علمی و منطقی بیابیم: ساختار و ترکیبی نحوی در رمان بیگانه تولید شده است، چه دلالت معنائی را این چینش نحوی در متن تولید کرده است؟ و چرا؟
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، ترس، تراژدی، سرنوشت محتوم، زمان ...،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Albert Camus (novelist ,playwright and philosopher of nihilism) , represents human anxiety and sense of nihilism resulting from contact of human with the world and separation between these two, using a language whose function is referring and literary, very different from philosophers who resort to a referring language to represent their philosophy. The article attempts to represent this philosophy in relation to imagination (method of Gilbert Durant) through one of Camus' famous novels, Estranger whose language is quite literary. Our purpose in this article is to have a discourse reading from his philosophy through his literary works which may clarify the philosophic conceptions of Camus in his pure literary imaginations. One of the methods that can the dominant image in the generality of a literary work is searching the repeated words and imaginations or distinguishing the symbolic groups that are in contact with the main movements or the gestures. Therefore, the researcher tries to spot the presence of the exponents inthe Camus's imagination through the given novel. This research will show how the productions of imagination have inherent meaning that determines the nihilism of Camus. Thus, at first the imagination is studied through its different forms in the novel and then, we will discuss the syntactic structure of artistic images of this novel using the theory of imagination to find out an answer to this fundamental question: The syntactic structure is present in the Estranger, which semantic guidance has produced this syntax and why?
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله anxiety, fear, tragedy, destiny, time.

نویسندگان مقاله علی عباسی |



نشانی اینترنتی http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1277
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459202.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم انسانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات