این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بینش همگن سازانه در متن نوشته های توصیفی امیل زولا: درباپی ناتورالیسم یا بازنمود اندیشه ی تخیلی؟
چکیده فارسی مقاله
صرفنظر از اندیشه ی ماتریالیستی که پایه های نظری و مبانی عقیدتی مکتب ناتورالیسم را تشکیل می دهد و ورای دستورالعمل های کاربردی این جریان فکری که انسان وارگی فضاهای زیستی و نیز جسم وارگی جان و روح آدمی را در بازنمودهای هنری و ادبی به نمایش می گذارند، توصیفات ناتورالیستی قبل از هر چیز- لااقل آنچه که در متن نوشته های توصیفی امیل زولا نمود یافته- بیانگر اندیشه و طرز فکری تخیلی است که ریشه در نوع پاسخگویی نظام تخیلی نویسنده در برابر ترس از گذر زمان دارد؛ اندیشه ای که به دنبال آن اشیاء، انسان و فضاها به منظور به حداقل رساندن تجربه ی مرگ و نیستی در رویارویی با عنصر زمان، همواره در حال جوشش و پیوستگی مداوم با یکدیگرند تا تهدید به عدم و نیستی را به فرصتی مغتنم برای غور در نامیرایی زمان و مکان بدل کنند. همگرایی قوی اشیا به سوی یکدیگر، چسبندگی ناگسستنی و دلپذیر شخصیت های داستانی با فضاهای زیستی در پایه ی مضمونی و نیز پیوستگی نحوی کلمات، عبارات و جملات در پایه ی کلامی، متن نوشته های توصیفی زولا را به تابلو نقاشی بزرگی مبدل ساخته اند که در آن، پراکندگی اشیاء، گسیختگی و گاهاً تضاد کارکردی آنها با یکدیگر به حداقل تقلیل یافته و به دنبال آن بینشی یک دست، همگن و یک پارچه که بیانگر نوع نگرش نویسنده نسبت به دنیای پیرامونی است به خواننده عرضه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Regardless of materialistic conceptions which form the theoretical bases and the ideological foundations of the Naturalism school, and beyond the practical directives of this conceptual movement that encourages the anthropomorphization of habitable spaces and the reification of human beings in artistic and literary representations, the naturalist descriptions are _ at least in respect to the zolians descriptive texts _ substantially representative of an imagining thought; an imaginative way of thinking according to which, the objects, the individuals and the spaces enter in a prosperous fusion with each other to reduce, by this way, the terrible experience of the inexistence and to transform positively the risk of extinction to a fortunate chance of an endless life. The powerful convergence of the objects toward each other, the unbreakable adhesivity and the prosperous cohesion of novelistic characters with their habitable sphere, colorfully reflected in thematic level of the diegesis, and also the hyper connectivity of the terms, verbs, phrases outstandingly present in stylistic plan, assimilate the descriptive texts of Zola to a large painting in which the disjunction of the scattered objects, or their functional opposition are minimized to the least; a painting done with homogenous touches that represent ultimately the authors philosophical stance or point of view...
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نصرت حجازی |
شهنار شاهین |
نشانی اینترنتی
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1278
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459203.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علوم انسانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات