این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
پژوهشی پیرامون آموزش و بازخورد صریح راهبردهای فراگیری زبان: بررسی سن فراگیران
چکیده فارسی مقاله
بیش از سه دهه است که پژوهشگران در زمینه آموزش زبان به بررسی نقش راهبردهای فراگیری پرداخته اند. تحقیقات متعددی که در این زمینه انجام شده است تلاشی است برای شناسایی راهبردهای مناسب و آموزش استفاده صحیح از آنها به فراگیران. در سال های اخیرتوجه بیشتر محققان به بعد افزایش سطح آگاهی فراگیران از این راهبردها معطوف بوده است (نونان ؛ هسیا و آکسفورد؛ اهرمن، لیور و آکسفورد، ؛ اوزمن، ). پژوهش حاضر به بررسی نقش آموزش و بازخورد صریح در ارتقای سطح آگاهی زبان آموزان ایرانی از راهبردهای فراگیری زبان و استفاده صحیح آنها می پردازد. در این پژوهش 4 زبان آموز با دانش زبانی تقریبا یکسان در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. بر خلاف زبان آموزان گروه کنترل که هیچگونه بازخوردی را پس از خواندن و درک مطلب متون دریافت نکردند، فراگیران در گروه آزمایش، مورد بازخورد صریح استفاده از راهبردهای فراگیری زبان قرار گرفتند. در این پژوهش زبان آموزان جوان و مسن به منظور بررسی تاثیر سن بر روی استفاده از راهبردهای فراگیری زبان و میزان کارگری بازخورد صریح بررسی شدند. بررسی های آماری نشان داد که زبان آموزان ایرانی پس از دریافت بازخورد صریح استفاده از راهبردهای فراگیری، به صورت بهتری از این راهبردها استفاده کردند. بر اساس نتایج به دست آمده هیچ تفاوتی میان سن فراگیران و تاثیر بازخورد صریح وجود ندارد. بر اساس نتایج این پژوهش به معلمان زبان انگلیسی توصیه می شود که میزان آگاهی زبان آموزان را در هر سنی در زمینه استفاده راهبردهای فراگیری زبان ارتقا دهند زیرا این آگاهی سبب اشتغال هر چه بیشتر آنها در فرایند یادگیری زبان خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Some thirty years have elapsed since the beginning of investigations in the area of language learning strategies. Numerous studies have been carried out in an attempt to identify and instruct the right strategies to the learners. Recent years have seen an outburst of attention to raising the students’ awareness of the use of strategies (Nunan, 2002; Hsiao & Oxford, 2002; Ehrman, Leaver & Oxford, 2003; Ozmen, 2009). The present study investigates the role of strategy instruction and explicit feedback in the Iranian learners’ use of language learning strategies. 42 participants took part in the present study. The learners (n=22) in the experimental group were provided with explicit feedback on the use of their strategies after the reading comprehension tasks while the learners (n=20) in the control group did not receive any feedback from the teacher. The participants consisted of both young and adult learners to investigate the effect of age on strategy use. The results showed that learners employed the strategies more effectively when provided with explicit feedback. It was also concluded that age was not a determining factor in the effectiveness of explicit feedback. The results imply that it is important for instructors to enhance the strategic awareness of both ages, because it can lead to more active engagement in language learning process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اکبر خمیجانی فراهانی | ali akbar خمیجانی farahani
سیما خضرلو |
نشانی اینترنتی
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1281
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علوم انسانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات