این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر حافظه کوتاه مدت بر توانایی یادگیری واژگان زبان انگلیسی فراگیران فارسی زبان از طریق تلفن همراه
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی اثر حافظه کوتاه مدت بر روی توانایی یادگیری واژگان فراگیران فارسی زبان از طریق تلفن همراه انجام شد. بدین منظور 164 نفر از زبان آموزان از رده سنی بین 18 تا 23 سال انتخاب شدند. برای اطمینان از هم سطح بودن مهارت زبانی آنها آزمون تعیین سطح مهارت زبان برگزار شد و فراگیران با استفاده از آزمونهای حافظه کوتاه مدت بصری و کلامی به چهار گروه تقسیم شدند. بعلاوه واژگان جدید با ضمائم تصویری و نوشتاری بر روی تلفن‌های همراه شان ارسال شد. درپایان آنها در آزمونهای شناختی و یاد آوری شرکت کردند. فراگیران با حافظه‌های بصری و کلامی قوی در یادگیری واژگانی که همراه با ضمیمه ارائه شده بود عملکرد خوبی داشتند. همچنین فراگیران با حافظه کوتاه مدت بصری قوی ولی حافظه کوتاه مدت کلامی ضعیف و فراگیران با حافظه کوتاه مدت کلامی قوی و بصری ضعیف عملکرد مشابهی در یادگیری واژگان همراه ضمائم تصویری یا نوشتاری داشتند. اما فراگیران با حافظه‌های بصری و کلامی ضعیف واژه‌های جدید بدون ضمیمه موفق تر بودند. رابطه نزدیکی بین بعد شناختی فراگیران و توان یادگیری واژگان زبان انگلیسی از طریق تلفن همراه وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله the present study set out to combine the cognitive theories of education and cell phone as one of the important device in m-learning and sought how Iranian learners of the English language experience learning L2 vocabularies. to that end, as many as 161 L2 learners, aged 18-23, were homogenized through a language proficiency test and then placed into four different short-term memory (STM) ability groups, using visual and verbal short-term memory test (Chen, et al., 2005). Also, cell-phone based vocabulary presentations with different annotations (i.e., pictorial vs. written annotations), were already prepared and run on the learners' cell phones through Bluetooth application. Finally they were evaluated on their recognition and recall of vocabulary items taught. The results indicated that delivery of materials with pictorial or written annotation to learners with high-visual and high-verbal abilities results in better vocabulary learning. Also, delivery of materials with pictorial annotation to the learners with written annotation to the learners with high-verbal ability results in better vocabulary learning. Low-visual and low-verbal ability group also showed better results under no annotation condition. The results of the study point to the efficacy of congruity between the mode of material representation and learner's cognitive orientations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید خزایی |


محمدرضا عابدی | mohammad reza


غلامرضا زارعی |


احمدرضا لطفی |



نشانی اینترنتی http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1282
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459207.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم انسانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات