این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
«ای واژه ها، دورشوید» نگاهی به نظریه ی شعری لورا (رایدینگ) جکسون
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به معرفی یک چهره بسیار مهم و ارزشمند شعر مدرن یعنی لورا (رایدینگ) جکسون (1991-1901)خواهد پرداخت. (رایدینگ) جکسون در ایران تقریباً ناشناس است وکسی از عظمت شعر و نوشته های انتقادی او در زمینهی شعر و نظریهی شعر اطلاع ندارد. البته (رایدینگ) جکسون حتی در زادگاهش آمریکا و نیز کشورهای اروپائی از جمله انگلیس هم وضعیت بهتری ندارد و به غیر از تعدادی استاد ادبیات و یا علاقه مندان پروپاقرص شعر مدرن تقریباً کسی او را نمی شناسد. از آنجا که (رایدینگ) جکسون تأثیر کلیدی در بوجود آمدن رویکرد بسیار مهم و معروف نقد ادبی یعنی«نقدنو» داشته و نیز از آنجا که اصولاً نظریات او دربارهی شعر و زبان شعر جایگاه ویژه ای در روایت داستان شعر مدرن دارد، شناخت او از ضروریات است. او در دهه های بیست و سی قرن بیستم با تمام قدرت شعر سرود و خود را وقف شعر و شاعری کرد و اما ناگهان حدود اوایل دههی چهل از شعر سرودن دست کشید و تا آخر عمرش دیگر شعر نگفت و وقت خود را صرف توجیه این عمل و تشریح ویژگی ها و مشکلات زبان شعری نمود. برای فهم بهتر اندیشه های شعری (رایدینگ) جکسون، او با چهره هایی نظیر آی . اِی . ریچاردز(1979-1893) و منتقدین نو (که خود البته یکی از پایه گذاران اصلی آن است) مقایسه شده است. همچنین اندیشه های شعری او در پیوند با زیبائی شناسی دیداری و شنیداری مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شعر،زبان شعر، حقیقت، نقد نو، زیبائی شناسی دیداری و شنیداری،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
The present article is an attempt to introduce the reader to the poetic theory of Laura (Riding) Jackson (1901-1991), who is almost completely unknown in Iran, and still little known even in her home country America. It studies her journey from writing poetry intensely for two decades (1920’s and 1930’s) to stopping writing poetry for the rest of her life. The article would serve at least two purposes. One is to introduce the reader to a poet of very high calibre who played a very important role both in poetic modernism and the emergence of one of the most significant critical approaches of the twentieth century: the New Criticism. The second is to understand a very crucial view of literary and poetic language in twentieth-century poetic modernism. This involves engagement in complicated discussions of visual and aural aesthetics as related to poetic language. A useful matrix to highlight the main features of her poetic theory is comparing her poetic and critical ideas with those of the New Critics and I. A. Richards (1893-1979).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا جعفری |
نشانی اینترنتی
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1267
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459221.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علوم انسانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات