این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نقد زبان و ادبیات خارجی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
فراداستان، زبان انگیزش تفکر در ادبیات کودک ایران: بررسی سه اثر از فرهاد حسن زاده
چکیده فارسی مقاله
به زعم برخی ادبا و منتقدان، ادبیات کودک جایگاه مناسبی برای جلوه های پسامدرن نیست. این افراد معتقدند که ادبیات پسامدرن دشوارتر از آن است که مورد درک و پسند کودک قرار گیرد. گروهی دیگر از منتقدان، در پاسخ به گروه اول، گفته اند که علیرغم باور عموم، کودکان به این نوع از ادبیات علاقمندند و فراداستان کودک زمینهی مناسب را برای نقد یا حتی جایگزینی اشکال سنتی تر ادبی فراهم میآورد. به علاوه، انگیزش تفکرکودک به همان اهمیت ایجاد رضایت در او است، زیرا به ایجاد توانایی نگرش چند جانبه به مسائل می انجامد. در این راستا، منتقدان گروه دوم، ادبیات کودک را به دو دستهی عمده طبقه بندی کردهاند: ادبیات سنتی واقع گرا و ادبیات فراداستانی. ادبیات فراداستانی به واسطهی شگردهای ویژهی نگارش داستان مانند بینامتنیت؛ ایجاد مکالمه میان کودک، نویسنده، و شخصیتهای داستان؛ و تقلید تمسخر آمیز، بیش از ادبیات واقع گرا قادر به انگیزش تفکر کودک است. مقالهی حاضر تلاشی است برای بررسی مقولهی ادبیات فراداستانی کودک و رابطهی آن با انگیزش تفکر کودک. بدین منظور وجوه تمایز و موارد تعامل فراداستان و ادبیات واقع گرا با استفاده از نمونههایی فراداستانی، از ادبیات کودک ایران، به بحث گذاشته شدهاند. این نمونهها که عبارتند از آقارنگی و گربهی ناقلا، دیو دیگ به سر، و همان لنگه کفش بنفش، آثار فرهاد حسن زاده هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادبیات کودک، فراداستان، واقع گرا، انگیزش تفکر،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Children’s literature, according to some scholars, is not proper ground for the postmodern on account of the latter being too complicated for a child readership. On the other hand, there are those scholars who maintain that children are absolutely capable of appreciating the postmodern, or more specifically metafiction, and that teaching a child to think is as significant as causing him satisfaction. The second group has divided children’s literature into two main categories: traditional realistic literature, and metafiction. Techniques such as making dialogues between the child, the author, and the characters; intertextuality; and parody, make metafiction more thought provoking than traditional realistic fiction. This research is an attempt to analyze children’s metafiction and the ways it can provoke its non-adult readership into thinking. To do so, I have explored the similarities and differences between children’s traditional realistic fiction and metafiction with reference to Persian works of metafiction such as Mr. Colorful and the Sly Cat, Pot on Head Demon, and The Same Purple Shoe all by Farhad Hasanzadeh.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Children’s Literature, metafiction, realistic, thought
نویسندگان مقاله
روشنک پاشایی |
نشانی اینترنتی
http://clls.sbu.ac.ir/article/view/1268
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1293/article-1293-459222.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علوم انسانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات